Jak wykorzystują NX i Teamcenter w Solaris

23.11.2015 Skomentuj pierwszy

NX to jednolita platforma, która łączy wbudowane, zaawansowane funkcje komputerowego wspomagania prac inżynierskich (CAE) oraz inne popularne rozwiązania w jednym, natywnym środowisku. NX zawiera niezwykle rozbudowany zestaw zaawansowanych narzędzi projektowych, umożliwiających tworzenie nawet najbardziej skomplikowanych kształtów. Oferuje najlepsze w swojej klasie funkcje modelowania powierzchni, wykorzystujące wszystkie zalety technologii synchronicznej. System oferuje łatwe w użyciu rozwiązania do symulacji, oparte na modelach geometrycznych, które zapewniają projektantom dostęp do wyników zaawansowanych symulacji.

„Rozwiązania Siemens znacznie ułatwiły naszą pracę, zwłaszcza w zakresie konfiguracji pojazdu na potrzeby konkretnego zamówienia”, mówi Baranowski. „Najpierw, w oparciu o uzgodnioną z klientem specyfikację tworzone jest w NX inżynierskie zestawienie materiałowe (BOM). Następnie, wysyłane jest ono do zakładu w Środzie Wielkopolskiej w celu wygenerowania, również w Teamcenter, BOMu produkcyjnego. W kolejnym kroku, BOM trafia – za pośrednictwem procesów przepływu pracy - do systemu SAP. W przypadku specyficznych wymagań klienta, sprawdzamy wykonalność takiego żądania w kategoriach technicznych i technologicznych. Jeśli wymóg okaże się wykonalny, w NX tworzony jest jego projekt techniczny i dołączany do listy części w Teamcenter. Pozostaje już tylko zamówienie i realizacja”

„Oprogramowanie NX zawiera nową technologię do projektowania modułowego, które upraszcza modelowanie i edycję złożonych projektów” , kontynuuje Baranowski. „Pozwala podzielić projekty na określone elementy funkcjonalne.

Umożliwia jednoczesną pracę wielu projektantów i zwiększa możliwości ponownego wykorzystania i wymiany elementów projektu, jak również modyfikacji i aktualizacji całych projektów”.

Możliwości rozwiązań Siemens widać w każdym aspekcie działalności firmy. „Funkcja wizualizacji modelu w NX umożliwia pracownikom montażu zobaczenie produkowanego elementu w dowolnej chwili”, mówi Baranowski. „Dzięki precyzyjnej wizualizacji, nawet ludzie pozbawieni wyobraźni przestrzennej mogą łatwo dostrzec i ocenić detale”.

Inne innowacyjne projekty

Solaris nie zamierza zwalniać tempa rozwoju. Oprócz uruchomienia seryjnej produkcji nowego autobusu miejskiego, firma planuje wprowadzić również inne nowe produkty. Najciekawsze projekty obejmują prace przy projektowaniu pierwszego elektrycznego autobusu dwu-przegubowego z wodorowym ogniwem paliwowym, które zwiększy jej zasięg. Pojazd konstruowany jest we współpracy z Politechniką Poznańską i Politechniką Warszawską, przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.

„Będzie to dwu-przegubowy autobus o długości 24 metrów”, mówi Piotr Malaca, lider zespołu ds. mechaniki w Solaris. „Napędzany będzie silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów naładowanych energią elektryczną ze źródła zewnętrznego, a jeśli to konieczne, przy użyciu dodatkowej energii wytwarzanej przez zainstalowane w pojeździe ogniwo wodorowe”.

„Oprogramowania NX i Teamcenter wspierają tworzenie nowych, innowacyjnych produktów, takich jak 24-metrowy autobus”, mówi Baranowski.

„Dzięki możliwości projektowania współbieżnego, projekt techniczny nowego produktu może być przygotowany znacznie szybciej; można go przeanalizować pod kątem wykonalności i wprowadzić odpowiednie zmiany”.

Ponadto narzędzia Siemens PLM Software wspierają opracowywanie wielu opcji i wersji pojazdu. Podział projektu technicznego na wersje, które można szybko modyfikować w NX lub wykorzystać do tworzenia nowych rozwiązań, znacznie skraca czas potrzebny na przygotowanie projektu odpowiadającego oczekiwaniom klienta.

„Poszczególne elementy i zespoły są projektowane i umieszczane w odpowiednim miejscu w układzie współrzędnych, co umożliwia szybsze projektowanie i montaż produktu końcowego”, wyjaśnia Baranowski. „Z kolei modelowanie synchroniczne przyspiesza modyfikację detali, które zostały zmigrowane z poprzedniego systemu CAD”.

Nowe, większe możliwości

NX i Teamcenter pomagają spółce Solaris projektować innowacyjne pojazdy transportu publicznego. „Główną zaletą NX jest to, że dynamicznie przyspiesza proces projektowania”, mówi Broniarczyk. „Jest to narzędzie, które sprawnie i prosto przekształca nasze koncepcje i pomysły w rzeczywistość. Podobne rezultaty osiągnęlibyśmy prawdopodobnie tradycyjnymi metodami, jednak wydłużyłoby to oczywiście czas realizacji i wymagało zatrudnienia znacznie większej liczby osób. „NX pomaga nam projektować lepsze produkty, pozwala nam symulować ich działanie i ułatwia produkcję”.

Korzystając z NX i Teamcenter spółka może osiągnąć znacznie więcej. Jest to spójne środowisko, w którym eksperci z różnych dziedzin mogą uczestniczyć w projekcie, komunikując się i omawiając kwestie związane z jego realizacją.

Zdaniem Piotra Malacy, korzystanie z narzędzi Siemens PLM Software gruntownie zmniejszyło liczbę błędów w procesie projektowania: „Dzięki integracji pracy i wprowadzeniu wspólnego środowiska wymiany dokumentów Teamcenter, dokładna weryfikacja pozwala nam wyeliminować błędy na wczesnych etapach projektowania. Dotyczy to zarówno pojedynczych elementów, jak i całego procesu produkcji. Warto również podkreślić, że każda nowa wersja oprogramowania oferuje coraz więcej funkcji, które przekładają się na wzrost efektywności we wszystkich aspektach naszej działalności”.

NX i Teamcenter skutecznie wspierają proces zarządzania zmianami. Ponieważ możliwe jest zapisanie projektu wraz z powiązanym z nim rysunkiem, wprowadzanie zmian i ich nadzorowanie jest bardzo proste i szybkie. Wykorzystanie funkcji modelowania synchronicznego NX umożliwia łatwą modyfikację określonych detali, nawet w przypadku braku historii operacji. Konstruktorzy mogą wykorzystać NX do modyfikacji detali modeli zaimportowanych z innych systemów CAD, lub komponentów od podwykonawców. Ze swojej strony, Teamcenter umożliwia szybką modyfikację BOMu produkcyjnego i porównanie kilku wersji zmian w formacie graficznym 3D. NX wspiera również działalność innych działów w Solaris. „Dzięki możliwości zapisywania dokumentacji 2D w formatach PDF i DXF za pomocą NX, dział produkcji ma zawsze dostęp do aktualnej dokumentacji”, mówi Baranowski.

Ponadto, NX umożliwia generowanie plików w zajmującym niewiele miejsca, neutralnym dla CAD formacie danych JT™, który stał się niezbędny w produkcji autobusów w fabryce w Środzie Wielkopolskiej. Jest on stosowany przez wszystkie jednostki zakładu, począwszy od działu przygotowania produkcji do tworzenia listy części, przez dział logistyki do współpracy z dostawcami, aż po kierownika montażu, który może zobaczyć, jak dany element został zaprojektowany i jak powinien zostać wykonany. Dlatego też, format JT skraca czas przygotowania produkcji autobusów, szczególnie w przypadku prototypów. NX zawiera funkcje do generowania plików .geo w języku VRML (Virtual Reality Modeling Language), stosowanych przez spółki zależne Solaris oraz zewnętrznych dostawców do wytwarzania komponentów z użyciem technologii cięcia laserem. Ponadto, NX wspiera dział zakupów i logistyki, tworząc obiekty w Teamcenter, które stanowią podstawę do zamawiania poszczególnych elementów za pomocą systemu SAP.

„Naszym celem jest , abyśmy byli wzorem w zakresie jakości i niezawodności”, mówi Graczyk. „Kiedy projektowaliśmy nowy autobus Solaris Urbino, wzięliśmy pod uwagę oczekiwania wyrażone przez klientów z 30 europejskich rynków. Rozwiązania Siemens PLM Software pomogły nam sprostać tym wyzwaniom”.

1 2
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: