Digitalizacja - uwolnienie nieograniczonego potencjału

26.05.2017 Skomentuj pierwszy

Ukryte dane ograniczają wydajność i innowacyjność

Zewnętrzne siły rynkowe nie są jedynymi wyzwaniami, z którymi mierzą się firmy wytwarzające towary konsumpcyjne. Obecnie niewiele firm z tego sektora posiada wspólne struktury danych lub platformę wymiany informacji wykorzystywanych na różnych etapach projektowania i wytwarzania. Oznacza to, że nie ma pojedynczego źródła informacji, nawet w odniesieniu do jednego produktu. Często trudno jest dzielić się najbardziej wartościowymi informacjami i spostrzeżeniami w ramach projektu lub przenosić je na inne projekty, co ogranicza możliwość ponownego użytku kluczowych informacji i powoduje konieczność powtarzania wykonanej już pracy, co nie przynosi z kolei żadnej wartości dodanej. Pojedyncze dane mogą być wprowadzone ponad dziesięciokrotnie do różnych systemów łańcucha dostaw, tworząc szereg możliwości popełnienia błędu, nie mówiąc już o marnowaniu wydajności.

Przekonywujący przykład: poszczególne składniki są często wykorzystywane przez wiele różnych produktów; zmiana jednego składnika wykorzystywanego przez 20 produktów wytwarzanych na całym świecie może z łatwością oznaczać konieczność aktualizacji 2 000 różnych specyfikacji oraz ponad 100 000 jednostkowych danych. Zbyt wiele pracy o zerowej wartości dodanej w sytuacji, gdy do przetrwania niezbędna jest szybkość wprowadzania na rynek.

Jeżeli produkuje się miliardy sztuk produktu, zysk z wprowadzonych innowacji zależy w istocie od sprawności opracowania, wytwarzania i dystrybucji produktu. Zaawansowany system zarządzania cyklem życia produktów daje szerokie, przejrzyste spojrzenie na wszystkie etapy cyklu życia produktu, co znacząco ułatwia planowanie biznesowe.

Od cyfrowości do digitalizacji - uwolnij dane i produktywność

Dobrą wiadomością jest to, że wszystkie dane, których potrzebujesz, aby wzmóc produktywność, zwiększyć wartość w oczach klienta i uwolnić innowacyjność, znajdują się już prawdopodobnie w twojej firmie i mają formę danych cyfrowych. Potrzebna jest wspólna platforma oprogramowania, która przekształca wszystkie te dane w użyteczne informacje, które nie tylko są bezpieczne, lecz także łatwe do znalezienia, zrozumienia, użytkowania i ponownego wykorzystania. Wszystko to stanowi esencję digitalizacji. Wytwórcy z sektora produkcji przemysłowej od lat korzystają z oprogramowania systemów zarządzania cyklem życia produktów, aby zbudować szkielet cyfrowego przedsiębiorstwa, służący jako pojedyncze źródło informacji dla wszystkich informacji o produktach. Obecnie coraz więcej firm wytwarzających towary konsumpcyjne zaczyna stosować tę samą metodę.

Zaawansowany system zarządzania cyklem życia produktów daje szerokie, wyraźne spojrzenie na wszystkie etapy cyklu życia produktu, co znacząco ułatwia planowanie biznesowe. Może to pomóc firmom wytwarzającym towary konsumpcyjne w podejmowaniu inteligentnych decyzji i szybszym reagowaniu na zmiany. Przejrzystość danych umożliwia przeprowadzenie opisowej i normatywnej analizy, daje wgląd w różne kwestie i pomaga ustalić, jakie może być oddziaływanie decyzji oraz sposób optymalizacji rozwiązania. Z czasem systemy, które wstępnie stosowane są w celu poprawy wydajności, mogą generować nowe doświadczenia w zakresie rozumienia danych aspektów, pomagając w przekształcaniu istniejących aktywów, procedur i produktów w efektywny portfel innowacji, stanowiących bodziec wzrostu.

Digitalizacja może tworzyć połączenie sprawności z precyzją, które jest konieczne do pozyskania udziału rynkowego w dynamicznym i wymagającym środowisku. Firmy wytwarzające towary konsumpcyjne mogą w całości digitalizować swoje linie produktowe i procesy, tworząc pojedyncze środowisko wzajemnej współpracy. Zamiast polegać na silosach danych lub dyskach twardych pracowników, firmy mogą obecnie łączyć swoje systemy, uzyskując pojedynczą platformę wymiany danych. Owa „cyfrowa nić” może biec od danej tendencji konsumenckiej, która generuje ideę, poprzez sformułowanie receptury, instrukcje dotyczące partii wyrobów i napełniania, badania laboratoryjne i ich wyniki, sieciowanie dostawców, kontrole jakości, a nawet znakowanie, pakowanie i projekt graficzny, które to kwestie mają znaczenie we wprowadzaniu produktu na rynek. Nowoczesne rozwiązania w zakresie oprogramowania zarządzającego cyklem życia produktów umożliwiają firmom optymalizowanie procesu innowacji, jednorazowy dostęp do informacji oraz ich automatyczny przepływ w ramach firmy, łańcucha dostaw i środków dystrybucji.

Digitalizacja może tworzyć połączenie sprawności z precyzją, które jest konieczne do pozyskania udziału rynkowej w dynamicznym i wymagającym środowisku.

Korzystanie z cyfrowej nici informacji pozwala firmom na obserwowanie projektów od etapu badań i rozwoju do etapu produkcji, optymalizację procedur i projektowania produktów oraz dokonanie ulepszeń w kwestii ponownego i znacznie skuteczniejszego wykorzystania wiedzy i aktywów. Weźmy na przykład ogólny proces pakowania: jeżeli dział chce wykorzystać ten sam projekt graficzny na wielu rynkach, zespół marketingowy w każdym kraju może skorzystać z oryginalnego pliku zawierającego projekt graficzny oraz danych dotyczących określenia formuły i definicji produktu. Zamiast wykonywać i zatwierdzać nowy projekt, zespoły mają dostęp do oryginalnego pliku zawierającego projekt oraz możliwość dostosowania go do potrzeb konkretnego rynku. Nakład pracy na szczeblu transnarodowym może zostać zredukowany o ponad 75%, dzięki ponownemu wykorzystaniu danych, automatyzacji zadań i utrzymaniu powiązań pomiędzy danymi w ramach portfela odpowiednich produktów.

Bardziej zaawansowane firmy wytwarzające towary konsumpcyjne przechodzą do budowania modeli cyfrowych w systemach zarządzania cyklem życia produktów, które obejmują globalną wiedzę w zakresie każdego produktu oferowanego przez firmę. Te „cyfrowe bliźnięta” stanowią kompendium wiedzy o każdym produkcie i jego cyklu życia, obejmujące definicję, skład i projekt oraz informacje dotyczące wymogów rynkowych, możliwości produkcyjnych, wydajności, dostawców, sprzedawców detalicznych, zrównoważenia i innych. Gdy firmy połączą modele cyfrowych bliźniąt z zaawansowanymi zdolnościami symulacji, będą posiadać zdolność do wirtualnego modelowania i symulowania aspektów, które wymagały stosowania modeli fizycznych. Oznacza to, że więcej analiz da się przeprowadzić w krótszym czasie, co pomoże firmom w szybszym uczeniu się. Wspomniane modele cyfrowe mogą przyczynić się do zmniejszenia kosztów wdrażania obiektów produkcyjnych, poprzez zgromadzenie wszystkich informacji i skuteczne ich kwalifikowanie. Osoba zarządzająca zakładem produkcyjnym lub technik może przewidzieć kluczowe potrzeby związane z konserwacją i zaplanować prace w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu utrudniały produkcję, maksymalizowały wykorzystanie linii i rentowność. W szerszym ujęciu, modele te dają firmom większą kontrolę nad portfelem produktów oraz sposobem ich wprowadzania i wycofywania z rynku.

Firmy wytwarzające towary konsumpcyjne od lat wykorzystują analitykę w przestrzeni pomiarów rynku. Różnica polega na zdolności wyszukiwania i analizowania skontekstualizowanych dużych zbiorów danych, pochodzących z różnych źródeł, w ciągu sekund - dzięki rozwiązaniu „oprogramowanie jako usługa”, bazującemu na chmurze.

Najbardziej zaawansowane firmy stosują obecnie zaawansowane procesy analityczne i zautomatyzowanego gromadzenia danych, celem prezentacji tablic kontrolnych w czasie rzeczywistym, co wspiera zdolność reagowania, sprawność i zdolność precyzyjnego wykonywania. Umiejętność automatyzacji analiz produktu oraz danych produktowych, w celu utworzenia planów możliwych do wykorzystania w praktyce, domyka pętlę pomiędzy projektem, produkcją i rzeczywistą charakterystyką produktu. W miarę dojrzewania firm w zakresie korzystania z analiz dużych zbiorów danych, procesy i uzyskiwane spostrzeżenia również będą stawać się bardziej dojrzałe. Spostrzeżenia ewoluują od opisowych w stronę diagnostycznych, predykcyjnych, aż do normatywnych. Analityka predykcyjna, oparta na dużych zbiorach danych, gromadzonych z rynku i mediów społecznościowych, a także danych gromadzonych wewnętrznie, obejmująca charakterystykę produktu z różnych zespołów i działów, wspiera rozpoznawanie projektów, które powinny zostać poddane procedurze przyśpieszonej, które wymagają bardziej rozległych zasobów lub badań oraz określenie momentu, w którym należy zaangażować wyższe kierownictwo, aby nie przegapić konkretnych możliwości.

Analityka normatywna polega na podejmowaniu działań. Firmy uzyskują wzrost przychodów i oszczędzają koszty operacyjne dzięki analityce. Firmy wytwarzające towary konsumpcyjne od lat wykorzystują analitykę w przestrzeni pomiarów rynku. Różnica polega na zdolności wyszukiwania i analizowania skontekstualizowanych dużych zbiorów danych, pochodzących z różnych źródeł, w ciągu sekund - dzięki rozwiązaniu „oprogramowanie jako usługa”, bazującemu na chmurze.

Jeśli wydaje się to być oddalonym o lata świetlne od systemów i procesów ad hoc, stosowanych obecnie przez podmioty gospodarcze, pamiętajmy, że nie trzeba wprowadzać wszystkich zmian na raz. Digitalizacja korzystająca z systemu zarządzania cyklem życia produktów, ukierunkowana na dostarczanie zintegrowanego źródła informacji, nie jest zarezerwowana dla dużych firm; jest to coś, co każdy podmiot gospodarczy musi rozważyć i wprowadzić w życie. Jeżeli korzystasz już z systemów zarządzania cyklem życia produktów, kluczowe jest połączenie wielu różnych funkcji w ramach organizacji, od zarządu, przez zespoły planowania i marketingu, do sfery produkcji i łańcucha dostaw. Digitalizacja, wspierana przez cyfrową nić, cyfrowe bliźnięta, symulację i analitykę, może ożywić firmy, których trend wzrostowy zatrzymał się. Jednolita cyfrowa nić przynosi korzyści każdemu działowi, prowadząc każdą część organizacji do kluczowych informacji, które są niezbędne do wprowadzenia właściwych produktów na właściwy rynek we właściwym czasie. W digitalizacji nie chodzi o technologię; jest to strategia rozwoju biznesu. Dzięki niej można uwolnić zdolności podmiotów innowacyjnych do wprowadzenia kolejnych innowacji - co prowadzi do kolejnego przełomowego produktu, na który czeka cały świat.

Suzanne Kopcha
Wiceprezes, Dział Towarów Konsumpcyjnych
i Strategii handlu Detalicznego
w Siemens PLM Software

1 2
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: