Digitalizacja - uwolnienie nieograniczonego potencjału
Zwiększone wyzwania w przemyśle towarów konsumpcyjnych wywołują gwałtowne zmiany w zakresie tych potrzeb firm, które przyczyniają się do utrzymania konkurencyjności na rynku. Wzrastające wymagania wynikające z globalizacji sprawiają, że wszystkie części łańcucha dostaw stają się bardziej złożone, w tym w odniesieniu do zapewnienia jakości i punktualnej dostawy produktów. Zwiększone zapotrzebowanie konsumentów na personalizację i natychmiastowe dostawy wymagają nowych i innowacyjnych sposobów działania, połączonych z nadzwyczajną szybkością.
Firmy wytwarzające towary konsumpcyjne muszą operować w skali globalnej, utrzymując elastyczność, szybkość, jakość i innowacyjność w ramach swojej działalności. Najbardziej nowatorskie firmy korzystają z siły digitalizacji, czyli integracji i dzielenia się informacjami w zakresie różnorodnych technologii cyfrowych - aby przekształcać swoją działalność i uzyskać lepszy dostęp do klientów, celem wprowadzania innowacji. Wykorzystując technologie oprogramowania, które od lat poprawiają wydajność wśród firm operujących w branży produkcji przemysłowej - takie jak oprogramowanie zarządzające cyklem życia produktów (PLM), zaawansowana symulacja oraz analityka dużych zbiorów danych - firmy te zaczynają odnosić te same korzyści. Digitalizacja może uwolnić nieograniczony potencjał dla firm wytwarzających towary konsumpcyjne, poprzez umożliwienie im dostarczania innowacji pożądanych przez klienta, w czasie tak krótkim, jaki jeszcze niedawno był nie do pomyślenia, uzyskując wysoki poziom wydajności, przychodów i zysków.
Korzystanie z cyfrowej nici informacji pozwala firmom na obserwowanie projektów od etapu badań i rozwoju do produkcji, optymalizację procesu i projektowania produktów oraz dokonanie ulepszeń w kwestii ponownego i znacznie skuteczniejszego wykorzystania wiedzy i aktywów.
Zewnętrzne siły stwarzają wyzwania i możliwości
Sektor towarów konsumpcyjnych doświadcza zmian, które są bardziej intensywne, niż te, których doświadczał przez ostatnie 50 lat. Od żywności, przez kosmetyki, do środków czyszczących, co roku wprowadza się na rynek ponad 30 razy więcej nowych linii produktowych, niż było dostępnych w latach 60. XX wieku, przy czym liczby te wzrastają gwałtownie od 2000 r. Niezależnie od tego, czy nowe firmy rozrastają się, by obsłużyć wzrastającą liczbę ludności w Azji, czy wprowadzają nowe produkty celem zaspokojenia spersonalizowanych wymogów klientów i sprzedawców detalicznych, nigdy wcześniej nie znajdowało się na rynku tyle pakowanych towarów konsumpcyjnych. Przykładowo, firma Mintel dodaje 33 000 nowych produktów miesięcznie do swojej globalnej bazy danych. Firmy muszą wytwarzać miliardy sztuk każdego nowego produktu, w setkach różnych środowisk wytwórczych na całym świecie, dla tysięcy konsumentów globalnych. Ta skala i złożoność okazuje się brzemienna w skutkach. Wiele firm wytwarzających towary konsumpcyjne dostrzega złożone potrzeby w zakresie obsługi bieżącej działalności, wykorzystuje do granic możliwości zdolności innowacyjne organizacji zajmujących się badawczością i rozwojem w sytuacji, w której popyt konsumencki na innowacyjność wzrasta.
Współcześni konsumenci wymagają więcej od poszczególnych marek, w tym integralności i autentyczności. Szybko rozrastająca się populacja tzw. „millenialsów” spogląda poza oczywiste cechy i korzyści płynące z danego produktu, przykładając również wagę do składników pozyskiwanych zgodnie z normami etycznymi, receptur, które nie są testowane na zwierzętach, zrównoważonej produkcji wykluczającej pracę dzieci, a także materiałów pochodzących z recyklingu lub dających się ponownie wykorzystać. Aby produkt znalazł się w koszyku klienta, firmy muszą zwracać szczególną uwagę na kwestie obejmujące receptury produktów, miejsca, z których pozyskiwane są materiały i warunki pracy oraz marketing związany z celem - wszystko to w procesie wprowadzania do obrotu nowych produktów preferowanych przez konsumentów, szybciej, niż kiedykolwiek wcześniej.
Nie tylko konsumenci zwracają uwagę na składniki. W ciągu ostatnich pięciu lat, agencje regulacyjne domagają się przedstawiania coraz większej liczby dokumentów dotyczących produktów. Firmy muszą zadbać o to, aby ich produkty spełniały coraz bardziej restrykcyjne wymagania regulacyjne, takie jak na przykład przewidziane nową ustawą o modernizacji bezpieczeństwa żywności. Firmy muszą reagować, aby szybko wprowadzić do obrotu nowe produkty, celem pozyskania klientów, jednakże muszą być na tyle precyzyjne i zapewniać wysoką jakość, aby zadowolić podmioty regulacyjne.
To wszystko musi odbywać się w skali globalnej. Globalne operacje łączące wiele lokalizacji oznaczają, że receptury produktów i procedury wytwarzania muszą być dostosowane do dostępnych materiałów i sprzętu, w zgodzie z lokalnymi przepisami, jednocześnie utrzymując spójną jakość produktów, której wymagają konsumenci. Kontrola jakości produktów jest kluczowa dla utrzymania integralności marki, co ma coraz większe znaczenie dla współczesnych nabywców.
Nigdy wcześniej nie było dostępnych tyle towarów konsumpcyjnych. Od żywności, przez kosmetyki, do środków czyszczących, co roku wprowadza się na rynek ponad 30 razy więcej nowych linii produktowych, niż było dostępnych w latach 60-tych XX wieku.
Wreszcie, masowa skala produkcji stanowi unikalne wyzwanie dla firm wytwarzających towary konsumpcyjne. Jeżeli produkuje się miliardy sztuk produktu, zysk z wprowadzonych innowacji zależy od sprawności opracowania, wytwarzania i dystrybucji produktu. Jest to zupełnie różny problem od tego, który obserwowany jest w różnorodnych firmach przetwórstwa przemysłowego, w których zestawienie materiałowe może składać się z milionów części, jednakże produkty są wytwarzane jedynie w kilku obiektach. Przemysł pakowanych towarów konsumpcyjnych jest w rzeczy samej przemysłem o innej skali i złożoności.
Jednakże mimo że poszczególne segmenty sektora przetwórstwa przemysłowego wprowadzają digitalizację jako rozwiązanie wielu złożonych kwestii charakterystycznych dla ich działalności, sektor towarów konsumpcyjnych ma obecnie możliwość uwzględnienia tych samych rozwiązań, aby reagować na zmieniające się potrzeby w ramach ich działalności. Sektor ten jest zupełnie inny, jednakże wiele narzędzi i zmian procesowych, które przynoszą korzyści dla bardziej świadomych użytkowników systemów zarządzania cyklem życia produktów, ma znaczenie w zakresie stawiania czoła wyzwaniom stojącym przed firmami wytwarzającymi towary konsumpcyjne.
Współcześni konsumenci wymagają więcej od poszczególnych marek, w tym integralności i autentyczności. Szybko rozrastająca się populacja tzw. „millenialsów” spogląda poza oczywiste cechy i korzyści płynące z danego produktu, przykładając również wagę do składników pozyskiwanych zgodnie z normami etycznymi, receptur, które nie są testowane na zwierzętach, zrównoważonej produkcji wykluczającej pracę dzieci, a także materiałów pochodzących z recyklingu lub dających się ponownie wykorzystać.