Dlaczego nie chronimy naszych zysków?
Aż 70% przebadanych firm* stwierdziło, że inwestycje we wzornictwo się opłacają. Efekt jest wymierny i wyraża się m.in. w zbudowanej na rynku przewadze konkurencyjnej oraz osiąganym zysku. Wiele firm podkreśla, że wzornictwo jest istotnym elementem ich działania. Dziwi zatem fakt, że jedynie 38% tych samych firm stosuje jakiekolwiek metody ochrony swoich wzorów.
Szczególnie mało zapobiegliwe w tym zakresie są firmy sektora „odzież, tkaniny i obuwie” oraz „meble i wyposażenie wnętrz”. Niestosowanie przez przedsiębiorstwa żadnych metod ochrony własności intelektualnej oraz nie zawsze odpowiednia ich skuteczność prowadzą w efekcie do tego, że ponad 1/3 ogółu badanych firm potwierdza fakt skopiowania ich wzoru przez konkurencję. Większość przedsiębiorstw poniosła z tego tytułu wymierne straty.
Także projektanci deklarują, że mieli do czynienia z kopiowaniem ich wzorów przez konkurencję – fakt ten stwierdza aż 4 na 10 badanych projektantów.
Pozyskanie praw do wzoru i jego należyta ochrona jest istotnym elementem w procesie rozwoju i wprowadzania na rynek nowego produktu. Działanie to często warunkuje uzyskanie oczekiwanego przez firmę rezultatu.
Ochrona własności intelektualnej zaczyna się już od momentu tworzenia koncepcji produktu i współpracy z projektantem. Właściwie podpisana umowa z projektantem oraz należycie zabezpieczone interesy obu stron są podstawą efektywnej współpracy. Celem jest właściwe zrozumienie intencji i oczekiwań obu stron w kontekście dobra rozwijanego produktu i jego wizerunku na rynku.
Zagadnienia związane z korzyściami wynikającymi z właściwie zawartych umów oraz ochroną wzoru na rynku będą przedmiotem dwóch seminariów poświęconych prawnym aspektom współpracy przedsiębiorcy i projektanta. Seminaria odbędą się w Warszawie w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w dniu 10 grudnia br.
Szczegółowe informacje nt. programu seminariów „Prawne aspekty współpracy projektanta i przedsiębiorcy” znajdują się na stronie: http://www.iwp.com.pl/konferencje_prawne_aspekty
*Raport „Stan wdrożenia wzornictwa przemysłowego w branżach produkcyjnych”, IWP, Warszawa 2011

ZW3D a projektowanie produktów konsumenckich

Drukarka 3D 3DGence w finale konkursu Dobry Wzór 2018

Konkurs dla młodych projektantów Young Design 2018 rozstrzygnięty

Znamy finalistów konkursu YOUNG DESIGN 2018

YOUNG DESIGN 2018 - zgłoszenia do 10 czerwca

Finał Young Design 2017


Podsumowanie sesji generalnej 3. dnia 3DEXPERIENCE World 2025

Podsumowanie 2. dnia sesji generalnej na 3DEXPERIENCE World 2025

3DEXPERIENCE World 2025 Dzień 1 w skrócie

Czy możliwość pracy w chmurze zrewolucjonizuje projektowanie CAD?

3DEXPERIENCE World 2025 - możliwości gospodarki generatywnej opartej na AI

W tym roku 26. edycja Model Mania

Polska Pasja do Kosmosu: Silesian Phoenix i Mars Rover na 3DEXPERIENCE World EDU 2025
