Inżynier w podstawówce? Dlaczego i kiedy warto zacząć naukę projektowania 3D?
Ministerstwo Edukacji Narodowej już od jakiegoś czasu prowadzi program cyfryzacji polskich szkół. W jego ramach placówki otrzymują dodatkowe wsparcie, którego celem jest wprowadzenie innowacji pedagogicznych. W rezultacie ma to podnieść jakość kształcenia. Jednym z filarów tego programu jest nauka projektowania cyfrowego łączącego się z drukiem 3D.
Dlaczego projektowanie 3D CAD jest ważne w edukacji dzieci?
Projektowanie 3D to opracowanie pomysłu, który rodzi się w głowie dziecka. Dzięki tej nauce zdobywa on umiejętność przekuwania swoich wizji w coś realnego. Współczesność wyciąga do niego pomocną dłoń – komputery i specjalne programy do nich pozwalają na szybsze przelewanie swoich wyobrażeń na projekt, a do tego późniejsze nanoszenie zmian jest dużo prostsze. Projektowanie w trzech wymiarach umożliwia natychmiastowe sprawdzenie jakości projektu. Z jednej strony ocenić można jego warstwę wizualną, ale z drugiej – sprawdzić także poprawność działania mechanizmów.
Obecnie w swojej pracy wykorzystują je nie tylko inżynierowie. Przydaje się w zawodzie grafika komputerowego, architekta, stomatologa, artysty, a więc także umysł humanistyczny może doświadczyć potęgi i pomocy płynącej ze strony technologii trójwymiarowej. Ponieważ ta technika stale się rozwija, tak ważne jest poznawanie jej już od najmłodszych lat.
W jakim wieku warto rozpocząć naukę projektowania?
Specjalnie dla swoich najmniejszych użytkowników narzędzie do profesjonalnego projektowania 3D SOLIDWORKS zyskało specjalną nakładkę ułatwiającą korzystanie z tego programu. Narysowane elementy można ze sobą łączyć, podobnie jak w mechanizmie budowania z klocków. Dodatkowo za sprawą wykorzystania druku 3D w niedrogi sposób zobaczyć można efekty swojej pracy w rzeczywistości.
Współcześnie wielu przyszłych inżynierów poznaje oprogramowanie 3D CAD dopiero na studiach, w nielicznych przypadkach – w szkole średniej – mówi Adrian Czapla, ekspert ds. edukacji DPS Software – Biorąc jednak pod uwagę rozwój nowoczesnych technologii i zainteresowanie, jakie wzbudzają one wśród dzieci, ten moment jest zbyt późny. Dzięki instrukcji nauczyciela nie ma powodów, dla których dzieci w wieku 13-16 lat, a nawet młodsze, czyli uczniowie szkoły podstawowej, nie mają opanować tej wiedzy. Istnieją poradniki już dla dzieci w wieku 6-12 lat, które uczą je na przykład jak zaprojektować samochód wyścigowy z wirtualnych klocków LEGO. Dzieci są bardzo kreatywne i mają chłonne umysły, należy im jedynie zapewnić odpowiednie narzędzia i zaciekawić je.
Przykładem na to jest szkoła w Holandii, szkoła średnia w mieście Helmond, która zdecydowała się na wprowadzenie dla uczniów w wieku 13-16 lat nauki technologii modelowania 3D CAD. Skorzystano z systemu SOLIDWORKS, który okazał się najbardziej przyjazny i pomocny. Dodatkowo dzieci miały okazję natychmiast zobaczyć efekty swoich działań, co jest bardzo motywujące dla tej grupy wiekowej.
Interaktywne zajęcia to coś, co najbardziej przyciąga. Dzieci lubią praktykować zdobytą wiedzę. O wiele prościej jest wytłumaczyć na przykład zasady rządzące bryłami obrotowymi, jeżeli dziecko będzie miało możliwość stworzenia z nich jakiegoś własnego projektu. Tego typu pomysły wykorzystać można na lekcjach bardzo wielu przedmiotów: technice, matematyce, biologii, geografii, a nawet na historii, tworząc ciekawe pomoce dydaktyczne.
Współcześnie brak umiejętności technologicznych można rozpatrywać w kategorii analfabetyzmu. Misją szkoły powinno być zacieranie różnic edukacyjnych pomiędzy dziećmi oraz otwieranie drzwi do poszerzania swojej wiedzy, rozbudzanie ciekawości i pokazywanie możliwości.
Warto brać przykład z takich rozwiązań, jakie zostały w tym zakresie już wprowadzone między innymi w krajach skandynawskich, czy we Francji, gdzie w podstawie programowej znalazło się nauczanie projektowania 3D w SOLIDWORKS. Przynosi to świetne rezultaty, które w Polsce przy małym nakładzie środków można odtworzyć. Tym bardziej że poza zabawą i przyjemnością, daje to konkretną, niezbędną przy wyborze wielu ścieżek kariery, wiedzę. Szkoły powinny umożliwić chętnym naukę w tym zakresie.