SpaceClaim: Pochylanie ścian w modelu CAD
Wywołanie polecenie Ciągnij powoduje, że w oknie programu po prawej stronie pokażą się dodatkowe opcje (pod polecenia). Jednym z nich jest polecenie tworzenie pochyleń (DRAFT). Wywołując właściwe polecenie przy zaznaczonych pionowych powierzchniach możemy wskazać płaszczyznę górną obiektu względem, której wymagane jest wstawienie odpowiedniego pochylenia ścian. Użytkownik może wstawić własną wartość np.: 4 stopnie.
Następnie przechodzimy do zakładki Grupy i klikamy na pierwszą wcześniej utworzoną grupę krawędzi. Automatycznie zostanie podświetlona wcześniej zachowana informacja o krawędziach. Klikamy prawym przyciskiem myszki i wywołujemy polecenie: Dołącz ponownie zaokrąglenie. Spowoduje to przywrócenie wartości zaokrąglenia sprzed dokonania modyfikacji.
Wykonujemy podobnie przywrócenie zaokrągleń do dwóch kolejnych grup krawędzi. Po dokonaniu modyfikacji pochylenia ścian oraz przywrócenia zaokrągleń okazuje się, że ostatnia z utworzonych grup nie tworzy już ciągłej struktury krawędzi.
Dlatego zaznaczamy brakujące fragmenty krawędzi z wciśniętym klawiszem CTRL z klawiatury i tworzymy właściwą pętlę krawędzi. Wywołujemy polecenie Ciągnij oraz pod polecenie „Aż do” i wskazujemy pionowe zaokrąglenie. Zastosowanie tego podpolecenia powoduje odniesienie się do wskazanej wartości cechy obiektu, inaczej mówiąc skopiowanie wartości promienia zaokrąglenia i przypisanie go do nowo tworzonego zaokrąglenia.
Po przywróceniu wartości zaokrągleń do wszystkich krawędzi przechodzimy do odtworzenia całej bryły. Wybieramy polecenie Lustro wskazujemy płaszczyznę na bryle i część obiektu do odbicia lustrzanego, który zostanie automatycznie scalony z resztą modelu.
Kolejno odtwarzamy model przez kolejne odbicie lustrzane wskazując odpowiednią płaszczyznę lustrzanego odbicia oraz część bryły poddanej przekształceniu.
Na koniec wykorzystamy narzędzie pomiaru pochylenia ścian. Można je wykorzystać m.in. do analizy ukosowania fragmentów obiektu, badania ujemnych kątów lub analizy pochylenia ścian w zastosowaniach związanych z technologią odlewania czy wtrysku. W związku z tym wywołujemy polecenie Pochylenie, zaznaczamy całą naszą bryłę po czym wpisujemy wartość kąta 4,10. Widać, że pochylone ściany mają właściwą wartość i są reprezentowane kolorem czerwonym.
Wartości mniejsze bądź równe kątowi pochylenia 4,00 spowodują podświetlenie całego obiektu na zielono. Co oznacza, że obiekt ma właściwe żądane pochylenie ścian.
Sławomir Łagowski
3D SPACE