Praca na płaszczyznach lokalnych w AlphaCam
W AlphaCam możemy tworzyć geometrie nie tylko w globalnej płaszczyźnie XYZ, ale także możemy dodawać dowolne płaszczyzny lokalne i na nich przygotować geometrię do obróbki, na przykład na bocznych ścianach elementu.
Na prostym przykładzie pokażę w jaki sposób możemy przygotować obróbkę kieszeni i wiercenie na bocznych ścianach.
Na początku musimy mieć utworzony prostokąt o wymiarach gabarytowych formatki, np. 700×400.
Do tego prostokąta dodajemy Obszar pracy (3D > Ustaw obszar pracy) o grubości formatki (np. 15mm).
Po kliknięciu OK, otrzymamy:
Mając tak zdefiniowany rysunek, mamy możliwość pracy na każdej z bocznych ścianek.
Aby aktywować lokalną płaszczyznę pracy leżącą na jednej ze ścianek, wybieramy wstążkę Płaszczyzny pracy i korzystamy z opcji Warstwa obszaru pracy.
I klikamy na jedną z górnych krawędzi obszaru pracy, aby aktywować odpowiednią płaszczyznę.
Wybieramy linię 1. I została utworzona płaszczyzna lokalna na ścianie bocznej.
Jak widzicie, został dodany nowy układ współrzędnych, i żółty prostokąt reprezentujący fragment płaszczyzny. Kiedy lokalna (żółta) płaszczyzna pracy jest aktywna, geometrię tworzymy w odniesieniu do jej początku układu współrzędnych. Ważną rzeczą jest to, aby oś Z lokalnej płaszczyzny praca była prostopadła do ściany bocznej, na której będziemy przygotowywali obróbki i była skierowana na zewnątrz. Oś Z płaszczyzny pracy jest równoległa z osią narzędzia i wskazuje kierunek, z którego nastąpi dojścia narzędzia.
Aby ułatwić dobie rysowanie, wybierzmy widok Normalnie do płaszczyzny pracy.
Dzięki czemu, przedmiot zostanie ustawiony w ten sposób:
Teraz wybierzmy rysowanie prostokąta i narysujmy prostokąt o punkcie początkowym X 300 Y 2 i drugi punkt X 400 Y 13.
Dla tak narysowanego prostokąta możemy przygotować obróbkę kieszeni. Dzięki takiemu ustawieniu osi Z, oś narzędzia będzie prostopadła do bocznej ściany modelu i kieszeń zostanie wykonana prawidłowo (oczywiście jeżeli maszyna ma taką możliwość).
Odwołajmy teraz lokalną płaszczyznę pracy. Powrócimy do globalnego układu współrzędnych.
Ze wstążki Płaszczyzny pracy, wybieramy opcję Odwołaj płaszczyznę pracy.
Teraz ponownie możemy tworzyć geometrie na górze przedmiotu (czyli w globalnej płaszczyźnie XY). Ale my wybierzemy kolejną lokalną płaszczyznę pracy. Wybieramy opcję Warstwa obszaru pracy i tym razem wskazujemy linię numer 3.
Widzimy, że płaszczyzna nie spełnia założeń, ponieważ oś Z jest skierowana nieprawidłowo. Musimy odwrócić jej kierunek.
Ze wstążki Płaszczyzny pracy, wybierzmy opcję Odwróć aktualną płaszczyznę.
Po jednokrotnym kliknięciu tej opcji otrzymamy takie ustawienie tej płaszczyzny lokalnej:
I jest to ustawienie prawidłowe, ale jeżeli wybierzemy widok Normalnie do płaszczyzny pracy:
Widać, że gdy będziemy tworzyć geometrię na bocznej ścianie elementu to musimy pracować w ujemnych współrzędnych osi X i w dodatnich współrzędnych osi Y. Nie jest to wygodny sposób, dlatego warto zmienić lokalizację punktu początkowego tej płaszczyzny.
Ze wstążki Płaszczyzny pracy wybieramy opcję Ustaw zero płaszczyzny pracy:
Teraz korzystając z Uchwytów wskazujemy miejsce, w którym chcemy umieścić początek układu współrzędnych.
Narysujmy na tej płaszczyźnie okręgi o średnicy 8mm o współrzędnych środka X 200 Y 7.5 i X 500 Y 7.5.
Odwołajmy lokalną płaszczyznę pracy.
Mając tak przygotowaną geometrię możemy dodać obróbki geometrii na ścianach bocznych. Na pozostałych ścianach geometrie tworzymy w analogiczny sposób.
Pobierz bezpłatną wersję Alphacam 2015 R1 i zrób to sam
Autor: Damian Lewczuk