GearEngineer – symulacja śladu współpracy kół zębatych
Specjalista w dziedzinie profesjonalnych programów obliczeniowych firma GWJ Technology z Braunschweigu zaprezentuje na targach AMB, które odbędą się w dniach od 18 do 22 września w Stuttgarcie, swoje specjalistyczne oprogramowanie z zintegrowanym modułem umożliwiającym przeprowadzenie analizy śladu współpracy kół zębatych.
GearEngineer jest oprogramowaniem, które dostarcza wiele możliwości obliczeniowych, pozwala na „dowolność formy frezowania” przy określaniu geometrii uzębienia walcowych i spiralnych kół zębatych, korzystając z uniwersalnych i wieloosiowych centrów tokarsko – frezarskich. Kształt zęba jest określany w oparciu o zintegrowaną symulację produkcji. Geometria 3D jest zgodna z rzeczywistym kształtem zęba tradycyjnie wyprodukowanych walcowych i stożkowych kół zębatych. Oznacza to, że otrzymujemy koła walcowe o zarysie ewolwentowym oraz koła stożkowe o zarysie oktoidalnym, a także o rzeczywistym konturze stopy zęba, co gwarantuje również jego odpowiednią wytrzymałość.
Analiza zazębiania (TCA) jest bardzo istotnym elementem projektowania z uwagi na jej zalety w odniesieniu do metody klasycznej, przeprowadzanej na maszynie kontrolnej. Skraca ona czas wdrażania do produkcji nowej przekładni, pozwala na eliminację zakłóceń w procesie zazębiania i jego pełną kontrolę oraz na wprowadzenie korekt na etapie projektowania, a także umożliwia graficzną symulację obróbki. Wirtualna obróbka oraz analiza kontaktu umożliwia szybkie skorygowanie ustawień obrabiarki do takich, które gwarantują uzyskanie właściwego śladu współpracy.
Analiza śladu współpracy kół programu GearEngineer jest od kilku miesięcy z powodzeniem stosowana przez wielu klientów. Według ich opinii jest ona niemalże w 100 procentach zgodna z rzeczywistą analizą śladu, przeprowadzaną za pomocą tradycyjnych metod.
Wiele stożkowych kół zębatych o zębach spiralnych, wyprodukowanych przy użyciu dowolnej formy frezowania, zostało poddanych ponownej kontroli, potwierdzając tym samym skuteczność oraz prawidłowość funkcjonowania analizy śladu programu GearEngineer.