Peugeot Sport i symulacje Dassault Systèmes

29.05.2024 Skomentuj pierwszy

Dassault Systèmes i Peugeot Sport, dział sportów motorowych Stellantis, ogłosiły partnerstwo w projekcie symulacji i optymalizacji aerodynamiki Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar na tegoroczny sezon wyścigów długodystansowych, aby zademonstrować, że wysokowydajna elektromobilność w sportach motorowych może przynieść korzyści markom motoryzacyjnym Stellantis.

Oprogramowanie SIMULIA PowerFLOW firmy Dassault Systèmes, oparte na platformie 3DEXPERIENCE, zostało wykorzystane do stworzenia wirtualnego bliźniaka całego nadwozia pojazdu i dokładnego przewidzenia aerodynamicznego wpływu różnych opcji projektowych na osiągi, generowanie siły docisku i stabilność pojazdu. Dzięki przejrzystemu połączeniu danych projektowych i symulacyjnych w chmurze, Peugeot Sport był w stanie ocenić i zoptymalizować pomysły projektowe oraz podjąć na tej podstawie bardziej wydajne i opłacalne decyzje końcowe.

„Nasze prace projektowe i symulacyjne opierają się na Dassault Systèmes, jego technologii i wiedzy. To partnerstwo umożliwiło 120 członkom naszego zespołu współpracę, szybkie wprowadzanie innowacji i osiąganie wyznaczonych celów” – powiedział Olivier Jansonnie, dyrektor projektu Motorsport WEC w Stellantis. „Od pierwszego dnia mieliśmy dostęp do łatwych do zrozumienia wyników symulacji przepływu powietrza i mogliśmy podejmować wstępne decyzje, które determinowały przyszły przebieg naszych projektów. W rezultacie byliśmy w stanie przeprowadzić 80-90% naszych prac rozwojowych przy użyciu samej symulacji”.

Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar z dywizji Peugeot Sport weźmie udział w sezonie 2024 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), który obejmuje dziewięć wyścigów odbywających się na całym świecie, w tym prestiżowy 24-godzinny wyścig Le Mans. W kategorii Hybrid Hypercar zawodnicy muszą przestrzegać surowych przepisów projektowych i testować swoje pojazdy w jednym tunelu aerodynamicznym, co pokazuje kluczową rolę aerodynamiki w konkurencyjności pojazdów.

Dział Peugeot Sport, który wcześniej korzystał z rozwiązania CATIA firmy Dassault Systèmes do projektowania mechanicznego, chciał szybko wdrożyć swoje badania aerodynamiczne i przeprowadzić testy w unikalnym środowisku wirtualnym przed przetestowaniem fizycznej wersji samochodu w tunelu aerodynamicznym. Korzystając z rozwiązania Dassault Systèmes, przeprowadzono ponad 10 000 symulacji w celu oceny przepływu powietrza, na przykład pod układem napędowym, wokół przedniego splittera i wzdłuż tylnej części pojazdu w przypadku braku spojlera.

„Sporty motorowe to wymagająca dyscyplina zarówno dla kierowców, jak i ich pojazdów, która wymaga od zespołów szybkości i precyzji” – dodała Laurence Montanari, wiceprezes Dassault Systèmes ds. transportu i mobilności. „Dassault Systèmes stworzył środowisko oparte na chmurze, w którym inżynierowie z obu firm mogli współpracować w celu symulacji aerodynamiki hybrydowego hipersamochodu Peugeot 9X8 we wszystkich jego fazach. Nasi eksperci przeanalizowali wyniki symulacji i zaproponowali ulepszenia, aby spełnić specyfikacje WEC. W rezultacie dział Peugeot Sport był w stanie opracować konkurencyjny i wytrzymały hipersamochód”.

KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: