Założenia projektowe:
- Skan głowic silnika.
- Przygotowanie modelu CAD z uzupełnieniem braków geometrii.
- Przygotowanie modeli odlewniczych uwzględniających naddatki materiału na późniejszą obróbkę oraz metodę odlewniczą, a także skurcz materiału docelowego.
- Wykonanie odlewów głowic.
- Obróbka odlewów na maszynach CNC oraz konwencjonalnych z zastosowaniem oprzyrządowania specjalnego.
- Podsumowanie.
Oryginalna głowica.
Widok skanowanej głowicy w środowisku ScanStudio.
Chmura punktów wczytana do SOLIDWORKS.
Widok gotowego modelu CAD z nałożoną chmurą punktów.
Przekrój głowicy.
Model CAD głowicy uwzględniający naddatki obróbcze i skurcz odlewniczy.
Symulacja druku 3D modelu odlewniczego.
Model odlewniczy głowicy przygotowany modelarsko.
Zestawienie modelu odlewniczego z surowym odlewem głowicy.
Surowe odlewy głowic – przedniej i tylnej.
Obrobiona głowica – widok z góry.
Obrobiona głowica – widok komory spalania.
PODSUMOWANIE:
W czasie pracy nad replikami głowic silnika motocykla Sokół 1000 w pierwszej kolejności należało skorygować uszkodzenia oryginalnych elementów – były nimi krzywe i wyłamane żebra. Kolejnym wyzwaniem okazało się wydrukowanie na raz tak skomplikowanego elementu. Czas wydruku wyniósł 70 godzin nieprzerwanej pracy drukarki. Materiał, z którego zostały wykonane modele, to PLA. Z racji skomplikowanej geometrii i technologii wydruku 3D należało również wybrać specjalne narzędzia, które umożliwiły przygotowanie i wygładzenie powierzchni między żebrami, co w późniejszym etapie ułatwiło wyjmowanie modelu odlewniczego z formy piaskowej.
Autor: Tomasz Sobieszek