Droga do profesjonalnego świata Car Designu - Borys Dąbrowski
Z przyjemnością zapraszamy do przeczytania kolejnego wartościowego wywiadu, tym razem z młodym, utalentowanym i szybko rozwijającym się car designerem Borysem Dąbrowskim, którego droga do bycia profesjonalnym projektantem samochodów wiedzie przez jedną z najlepszych i najbardziej renomowanych uczelni świata w tej dziedzinie – Coventry University. Wywiad składa się z 20 pytań i stanowi niezwykle cenną oraz wartościową wiedzę dla początkujących adeptów car designu, opartą nie tylko na wiedzy praktycznej ale przede wszystkim na osobistych doświadczeniach zdobytych przez Borysa. Tak więc jeszcze raz gorąco zapraszamy i życzymy przyjemnej lektury.
Na początek opowiedz jak zrodziła się Twoja pasja do projektowania samochodów? Co było tym głównym czynnikiem po którym wiedziałeś już, że to jest to co będziesz robił w życiu? Co było inspiracją?
Odkąd pamiętam zawsze fascynowały mnie samochody. Jednak gdy zaczynałem rysowanie pierwsze moje rysunki nie były związane z motoryzacja. Pamiętam, że kiedyś przez jakiś okres projektowałem (tzn. rysowałem w dość techniczny sposób) z bratem różnego rodzaju bronie, karabiny, pistolety, łuki itp. Malowałem też farbami i oczywiście zawsze dużo szkicowałem. Dziś uważam, że te małe szkice, gdzieś tam na marginesach w zeszycie, na chusteczkach czy w gazetach są bardzo ważne i nie należy ich wyrzucać. A od mniej więcej 2003/04 roku coraz częściej pojawiały się samochody, a potem już praktycznie tylko samochody.
Co było tym czynnikiem to trudno powiedzieć, ponieważ pasja rodziła się długo i ciągle się wzmacniała, ale pamiętam taki pewien moment po Targach motoryzacyjnych w Poznaniu. Wracałem wtedy pociągiem do domu i przeglądając magazyn motoryzacyjny zauważyłem bardzo ciekawe artykuły o car designie i prawdziwe designerskie szkice. Na zdjęciach były też koncepcyjne modele oraz fazy w których one powstają. Pomyślałem sobie „No to jest naprawdę to, co chciałbym robić w życiu”. Wtedy zdecydowałem się iść w tym kierunku. Idę tak więc i idę, i wciąż się rozwijam ( a przynajmniej mam taka nadzieje)
Pamiętasz kiedy narysowałeś swoje pierwsze auto?
Nie będę zmyślał. Nie mam zielonego pojęcia, mogę jedynie przypuszczać, że dość wcześnie.
Autor projektu: Borys Dąbrowski
Czy brałeś udział w konkursach stylizacyjnych? Jeżeli tak to wymień je i powiedz co myślisz o konkursach designerskich, czy jest to gra warta świeczki czy może tez strata czasu? Brałeś udział w warsztatach projektowania samochodów?
Brałem udział w wielu konkursach, głownie międzynarodowych. Uważam, że to bardzo dobry sposób na trenowanie swoich umiejętności, zdobywanie wiedzy na temat designu i rozbudowywanie portfolio.
Jak mówiłem było ich całkiem sporo, zarówno związanych z cardesignem, jak i produkt designem itp. Myślę, że jedne z najciekawszych konkursów organizowane są przez Local Motors, oczywiście Interior Motives, Konkursy CarDesignNews, ale także bitwy na Orlisofcie. Moim zdaniem, nawet takie szybkie bitwy są bardzo przydatne w rozwijaniu umiejętności. Ostatnio brałem udział w konkursie zorganizowanym przez Jaguara i zająłem w nim 3 miejsce. Była to dość ciekawa przygoda, jednakże trudna do pogodzenia ze studiami, ponieważ w tamtym okresie miałem naprawdę sporo pracy z moim końcowym projektem na Degree Show. Konkurs trwał dosyć długo, czołową dziesiątkę prac oceniał Ian Callum, po kolejnym etapie wybrana została finałowa trójka, a ja szczęśliwie znalazłem się w niej.
Jak wyglądała Twoja droga do Coventry University? Czy na początku studiowałeś w kraju, aby przygotować się do CU czy raczej poszedłeś na tzw. „żywioł”? I dlaczego akurat padło na tę uczelnię?
Uniwersytet w Coventry jest uważany za jeden z najlepszych, jeśli chodzi o Automotive/Transport Design, dlatego właśnie postanowiłem składać tam papiery. W Polsce nie podjąłem żadnych studiów, od razu po liceum zacząłem studia w Anglii.
Autor projektu: Borys Dąbrowski
Ile trwają studia na Coventry University na kierunku związanym z projektowaniem środków transportu?
BA – Bachelor of Arts, czyli pierwszy poziom studiów trwa tak samo jak w Polsce 3 lata, jednak Coventry University prowadzi coś takiego jak MDs , czyli jakby przed Master, polega to na tym, że po 2 latach studiów trzeci rok poświęca się na praktyki. W związku z tym po praktykach wraca się na ostatni rok studiów, więc w sumie trwa to 4 lata. MA, czyli Master przeważnie trwa 2 lata.
Jakie warunki musiałeś spełnić aby dostać się na tę uczelnię? Aby zostać studentem trzeba już posiadać podstawowe umiejętności rysownicze oraz znać zasady perspektywy i proporcji? Czy wymaganiem jest również posiadanie umiejętności z zakresu obsługi programów 3D czy raczej to jest w ramach nauki na CU?
Aby dostać się na tę uczelnię trzeba odpowiednio wcześniej złożyć podanie przez system UCAS ( tak jak na inne kierunki na angielskich uczelniach). Jeśli podanie zostanie rozpatrzone pozytywnie dostaje się tak zwane „warunkowe przyjęcie”. Polega to na tym, iż uczelnia wysyła warunki, jakie trzeba spełnić, aby się dostać. Przede wszystkim chodzi o dobrze zdaną maturę, PORTFOLIO i odpowiednie kwalifikacje z języka angielskiego. Jeśli chodzi o umiejętności, to oczywiście podstawy trzeba znać, a czym więcej umiejętności pokaże portfolio tym większa szansa na dostanie się na studia. Tak było oczywiście jak ja składałem podanie do CU, ale myślę ze teraz jest podobnie.
Na jakiej zasadzie przyjmowani są studenci? Jak wygląda sprawa egzaminowania? Odbywały się tam jakieś wewnętrzne konkursy? Musiałeś przechodzić jakieś dodatkowe testy, na miejscu wykonywać, jakieś zadania czy wystarczyło jedynie mieć własną teczkę z projektami / portfolio?
Jak już wspomniałem wcześniej studenci są przyjmowani na podstawie portfolio, wyników maturalnych oraz odpowiednich kwalifikacji językowych, w tym wypadku oczywiście chodzi o język angielski. Czasami też osoby są wcześniej zapraszane na interview i muszą odbyć rozmowę, po której zapada decyzja czy dana osoba jest przyjęta bezpośrednio czy powinna odbyć najpierw tzw. rok zerowy czyli Fundation Year.
Autor projektu: Borys Dąbrowski
Z czego składało się Twoje portfolio? Czy były tam tylko samochody czy również jakieś prace niezwiązane z motoryzacją np. pokazujące Twoje umiejętności rysownicze?
Moje portfolio zawierało głownie samochody, ale również inne prace jak np. produkty czy portrety. Moim zdaniem warto pokazać szerokie spektrum umiejętności w portfolio, szczególnie składając podanie na studia.
[ KURS NR 1 ] – Kurs projektowania samochodu za pomocą programu graficznego Adobe Photoshop CS3 PL.
Jakbyś miał dać radę młodym designerom to jak mogłoby wyglądać porządne portfolio? Co musi w sobie zawierać? O czym informować i jakie wartości reprezentować? Ile prac i projektów warto pokazać… czy im więcej tym lepiej czy raczej mniej ale bardziej treściwie? Ogólnie wszystko to co powinno się w nim znaleźć oraz to co jest niepożądane a co może wpłynąć negatywnie na ostateczną ocenę.
Po pierwsze portfolio powinno być różnorodne, mówiąc kolokwialnie „nie na jedno kopyto”, ale zarazem spójne i przejrzyste. Warto pokazać swoje dobre prace i różnego rodzaju zainteresowania. Oczywiście zawsze jakość jest ważniejsza niż ilość, ale trzeba pamiętać że nie może być zbyt krótkie (ani zbyt długie). W liczbach można by powiedzieć ze ok. 6-12 projektów w zależności od tego jak duże są to projekty. Liczba stron to około 24-42. Format minimalny to A4 a najlepiej A3. Podsumowując : JAKOŚĆ, PRZEJRZYSTOŚĆ (bez zbędnych przeprojektowanych szat graficznych), RÓŻNORODNOŚĆ (szkice, rendery ( markery, photoshop), 3D ( jeśli posiadamy jakieś ciekawe modele), modele z gliny lub inne fizyczne modele).
Opowiedz jakie panuje życie wewnątrz uczelni? Jacy są ludzie? Czy są przyjaźni i pomocni czy raczej zapatrzeni jedynie w swoją drogę do kariery projektanta samochodów?
Życie wewnątrz uczelni płynie raczej spokojne, tzn. nie ma jakiegoś szczególnego napięcia i dziwnej atmosfery. Ludzie jak wiadomo są różni, ale przeważnie przyjaźni i pomocni, a w szczególności na kierunku Automotive Design.
Autor projektu: Borys Dąbrowski
Kim są nauczyciele i wykładowcy? Czy są to mniej lub bardziej znani projektanci samochodów mający na swoim koncie jakieś wielkie projekty czy po prostu są to ludzie posiadający stosowną wiedzę, którą przekazują?
Nauczyciele to głównie byli projektanci. Wykładowcy są stali i przyjezdni. Czasami są to byli studenci, a czasem nawet Design Dyrektorzy np. Frank Stephenson ( projektant m.in. Ferrari FXX, F430, Fiata 500, Mini , BMW X5, Maserati MC12..)
Czy mógłbyś napisać jak wyglądają tam zajęcia? Jakie tematy są poruszane? Czy są tam zajęcia związane również z innymi dziedzinami czy raczej stricte nakierowane na projektowanie środków transportu?
Uczelnie w Wielkiej Brytanii są mocno ukierunkowane, co ma swoje plusy i minusy. Zajęcia mają na celu nauczenie nas wszystkiego, co jest ważne i co należy wziąć pod uwagę podczas procesu projektowania, jak również sprawy związane z dalszą ścieżką zawodową, co powinno zawierać portfolio, jak napisać CV itp. Mniej teorii, więcej praktyki. Na przykład na pierwszym roku mięliśmy za zadnie zaprojektować samochód, który ułatwi kierowanie np. kobietom w wysokiej ciąży, czy osobom niedowidzącym, a nawet kobietom z tipsami. Z tej okazji podzieleni zostaliśmy na grupy i wyszliśmy w teren testować samochody, ja miałem doczepiony 12 kilowy brzuch, kolega tipsy itd. Mieliśmy niezły ubaw, ale bardzo dużo nas to doświadczenie nauczyło.
Niedawno dostałeś pracę w Turynie jako Car Designer i Alias Modeler. Możesz o tym napisać coś więcej? Dla jakiej firmy pracujesz i na czym dokładnie polega Twoja praca?
Niestety, wszystko objęte jest ścisłą tajemnicą, podpisałem klauzule poufności, także bardzo mi przykro, ale nic nie mogę powiedzieć.
Jak wygląda sprawa z pracą po Coventry University? Czy studenci w CU mają możliwości uzyskania pracy w renomowanych koncernach motoryzacyjnych po zakończeniu edukacji? Uczelnia współpracuje z jakimiś studiami projektowymi danej marki czy student musi szukać pracy na własną rękę?
CU współpracuje z wieloma renomowanymi koncernami motoryzacyjnymi na całym świecie. Jak już wspomniałem wcześniej między drugim a ostatnim rokiem, kiedy ktoś zdecyduje się na praktyki, uniwersytet pomaga je znaleźć w takich firmach jak Jaguar, Land Rover, Bentley, Rolls-Royce, Audi, Aston Martin i w wielu innych. Na zakończenie studiów uniwersytet organizuje Degree Show, na którym studenci pokazują swoje pełne projekty. Na tę okazję uniwersytet zaprasza również ważne persony ze świata designu, jeśli ktoś ma dobry projekt to wiadomo, że wzbudzi zainteresowanie wśród potencjalnych pracodawców.
Autor projektu: Borys Dąbrowski
Czy miałeś styczność z tworzeniem projektu samochodu za pomocą specjalnej gliny (Clay Modelling)? Jeżeli tak to może spróbuj opisać proces powstawania takiego modelu.
Tak oczywiście, że miałem styczność z Clay Modellingiem. Opisanie tego krok po kroku zajęło by z pewnością dużo czasu i łatwiej by było ze zdjęciami, więc nie jestem w stanie tego teraz opisać, ale postaram się udostępnić tego typu tutorial na stronie. Nie obiecuję na 100% ani nie podaję daty, ale popytam paru kolegów z obecnego ostatniego roku i absolwentów czy mają lub czy mogliby utworzyć tego typu TUTORIAL w formie zdjęć z opisami.
[ TUTORIAL NR 3 ] – Maksym Shkinder, car design tutorial
Jak według Ciebie wygląda proces i poszczególne etapy powstawania dobrego projektu?
Według mnie najważniejszy jest koncept który stoi za projektem. Ciągły research i doskonalenie formy by przedstawiała w projekcie pełnię konceptu i kompleksową wizję jaką mamy w głowie. W skrócie można to podzielić na takie fazy jak: research, ideation, development, tesing, development, testing, final product.
Przykładowo: Research (np. sprawdzenie co obecnie jest na rynku, research formy itp.) przełożenie pomysłu i zaaplikowanie researchu w szybkich szkicach, definiowanie proporcji, formy, powierzchni, funkcji itd. konceptu, poprzez rendery markerami lub w PS, wybieranie proposalu, przełożenie formy do 3D ( 3dmax, alias, Clay, foam), poprawki i finałowa prezentacja. To tak w skrócie, wiadomo, iż trzeba trzymać się założeń briefu, zasad ergonomii oraz rysunków inżynieryjnych (package drawing – GA)
Jakie cechy Twoim zdaniem powinien posiadać dobry i wartościowy projektant samochodów?
Sam dopiero się jeszcze wielu rzeczy uczę, także nie mogę tutaj za dużo powiedzieć. Na dzień dzisiejszy uważam, że osoba, która chce zostać projektantem samochodów, czy też innych środków transportu musi być wytrwała i konsekwentna w swoim działaniu. Powinna również liczyć się z tym, że napotka wiele trudnych chwil, mimo to należy trwać przy swoim i dążyć do celu.
Z wypowiedzi innych bardziej doświadczonych projektantów wnioskuję, że trzeba być otwartym na świat oraz nieustannie starać się doskonalić.
Podstawą jednak jest czerpanie przyjemności z tego co się robi, a motywacja i determinacja pojawią się automatycznie.
Autor projektu: Borys Dąbrowski
Zdradzisz swoje plany na przyszłość związane oczywiście z car designem? Jakie są Twoje marzenia i co chciałbyś osiągnąć w tej dziedzinie życia?
Początkowo chciałbym zdobyć trochę więcej doświadczenia w tej dziedzinie. Oczywiście chodzi mi tutaj o doświadczenie w prawdziwym świecie car designu. Następnie chciałbym ukończyć studia magisterskie związane z projektowaniem samochodów i niewątpliwie pracować jako projektant, a może kiedyś w swojej własnej firmie projektującej auta i inne środki transportu.
Jak opracowuje się model nowego samochodu? Część 2
Czy w przyszłości planujesz wrócić do Polski i tutaj nadal działać w tym kierunku?
Prawdopodobnie wrócę kiedyś do Polski, chociażby ze względu na moją drugą połówkę i oczywiście chciałbym działać w tym właśnie kierunku w Polsce. Jednym z moich marzeń jest oczywiście wskrzeszenie polskiej motoryzacji…
I na koniec – czy masz jakieś prace lub zdjęcia z Coventry, które mógłbyś pokazać?
Tak mam i z chęcią udostępnię niektóre z prac i zdjęć.
Więcej prac: TUTAJ | PORTFOLIO
Dziękujemy Borys i życzymy Ci kolejnych sukcesów w Car Designie!
Rozmawiał:
Marcin Wasilewski / Dino