Polscy inżynierowie niezwykle punktualni
Bank Danych o Inżynierach, w swojej najnowszej sondzie z kwietnia 2013 roku, zapytał specjalistów, czy spóźniają się do pracy.
Wyniki są niewątpliwie bardzo dobre dla pracodawców. Ponad 50% ankietowanych odpowiedziało, że przychodzą przed czasem lub zawsze są punktualnie. Z jednej strony można powiedzieć, że punktualność jest kwestią czysto indywidualną i zależy od charakteru człowieka i jego osobowości. Z drugiej zaś strony umiejętność przychodzenia do pracy na czas może być uwarunkowana specyfiką branży, stanowiska lub charakterem pracy.
Wyniki sondy „Czy spóźniasz się do pracy?” przeprowadzonej przez BDI w dniach 26.03 – 24.04.2013
Osoby zatrudnione do pracy przy linii produkcyjnej na ogół przychodzą przed czasem. Ponieważ muszą przygotować się do pracy, założyć odzież roboczą i ochronną. Osoby na stanowiskach kierowniczych mogą przychodzić do pracy wcześniej, żeby zapoznać się z raportami podwładnych z poprzedniego dnia, wyznaczyć bieżące cele i zadania. Handlowcy często przed ważnymi spotkaniami z klientem pojawiają się przed czasem, żeby przygotować się merytorycznie, wydrukować materiały, udoskonalić prezentację. Warto zaznaczyć, że kompetentny fachowiec, który ceni czas swój i współpracowników, na ogół przychodzi do pracy punktualnie.
19,2% głosujących spóźniają się bardzo rzadko. 13,3% spóźniają się często, ale przeważnie kilka minut. Najczęstszymi powodami takich sporadycznych spóźnień mogą być problemy z komunikacją miejską, korki, zaspanie. Rodzice często tłumaczą swoją niepunktualność obowiązkiem odprowadzania dzieci do przedszkola lub szkoły. Bardzo ważnym czynnikiem jest kultura organizacyjna firmy. W niektórych przedsiębiorstwach, zwłaszcza z sektora MSP, kilkuminutowe spóźnienie jest rzeczą normalną, nie jest źle postrzegane ani przez współpracowników, ani przełożonych. W takich przypadkach jednak trzeba zostać trochę dłużej po pracy.
9,7% specjalistów odpowiedziało, że spóźniają się do 30 minut. Często spotyka się sytuację, gdy pracownicy muszą przychodzić na 8.00, natomiast aktywna praca – spotkania, telefony do klientów – rozpoczyna się o godzinie 9.00. Czas przed 9.00 w takich przedsiębiorstwach jest postrzegany jako pora śniadaniowa. Specjaliści, którzy nie chcą marnować czasu na poranne rozmowy o życiu, mogą przychodzić do pracy trochę później.
Ponad godzinę spóźnia się ponad 6% głosujących. Są to przede wszystkim osoby wykonujące pracę umysłową, którzy na ogół zostają po godzinach. Przygotowują w tym czasie raporty, prezentacje, tworzą nowe koncepcje i analizy. Przychodząc później do pracy odbierają w ten sposób przepracowane nadgodziny. Ponad godzinę mogą spóźniać się specjaliści dojeżdżający do pracy z innych miejscowości. Jedną z częstych przyczyn niepunktualności pracownika jest jego psychiczne nastawienie do pracy. Osoby odczuwające stres w pracy, niezadowolone z wykonywanych zadań i obowiązków, mające poczucie niedopasowania do zespołu, niechętnie jadą rano do pracy.
Podsumowując, punktualność pracowników zależy zarówno od charakteru i przyzwyczajeń, jak i kultury organizacyjnej firmy, atmosfery w pracy, motywacji ze strony przyłożonych. Osoby codziennie zmagające się w pracy z nowymi wyzwaniami, wykonujące ciekawe zadania, na pewno z chęcią przychodzą do pracy. Niektórzy tak lubią swoją pracę, że przychodzą do niej, zapominając, że zaczęli urlop.