Bezzałogowy samolot badawczy pomoże wrocławskim naukowcom

Jak poinformował PAP kierownik Zakładu Kartografii Uniwersytetu Wrocławskiego dr hab. Tomasz Niedzielski, wyposażony w specjalistyczny sprzęt samolot pozwala m.in. na wykonywanie serii zdjęć lotniczych, które po przetworzeniu pozwolą na wygenerowanie tzw. ortofotomapy oraz na wykonanie numerycznego modelu, który przybliży rzeczywiste wysokości na danym obszarze.
Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 80 cm; jest on wyposażony m.in. w elektroniczne systemy oparte na nawigacji satelitarnej, które umożliwiają monitoring parametrów lotu i ich ewentualna zmianę w trakcie trwania badań. "Gwarantuje to zachowanie precyzyjnej trajektorii lotu przez całą misję i ma kluczowe znaczenie dla automatycznego pilotażu, także przy wykonywaniu manewrów startu i lądowania" - tłumaczył Niedzielski.
Samolot napędzany jest silnikiem elektrycznym, a w powietrzu może się utrzymywać przez ok. 30 minut. "Dzięki jego małej masie i niewielkim rozmiarom możemy często powtarzać obserwacje, organizując loty w tych samych obszarach. Daje nam to możliwość zapisu zmian pewnych cech środowiska zarówno w czasie, jak i w przestrzeni" - dodał kierownik.
Sprzęt będzie wykorzystywany m.in. do stałego monitoringu rzek z powietrza, a obserwacje te wesprą przygotowywany przez Niedzielskiego nowy system prognozowania hydrologicznego. Badania z udziałem samolotu będą regularnie powtarzane, a najbliższe zaplanowane zostały na 18 grudnia i odbędą się w Kotlinie Kłodzkiej.

Samoloty Bristell a oprorgramowanie Dassault Systemes

Polskie roboty z pomocą służbom antykryzysowym

CNS wspiera podniebne zmagania młodych inżynierów

Motoszybowiec z napędem elektrycznym

Bezzałogowe samoloty z PW zdobywają tylko złote medale

Samoloty z Politechniki Wrocławskiej w konkursie SAE Aero Design


3DEXPERIENCE World 2025 Dzień 1 w skrócie

Czy możliwość pracy w chmurze zrewolucjonizuje projektowanie CAD?

3DEXPERIENCE World 2025 - możliwości gospodarki generatywnej opartej na AI

W tym roku 26. edycja Model Mania

Polska Pasja do Kosmosu: Silesian Phoenix i Mars Rover na 3DEXPERIENCE World EDU 2025

Dassault Systèmes wprowadza 3D UNIV+RSES

SOLIDWORKS 2025 - kluczowe funkcje
