CNS wspiera podniebne zmagania młodych inżynierów
12.07.2013
Skomentuj pierwszy
Samolot udźwigowy skonstruowany na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej przez zespół studentów „Podlasie Tigers” to kolejna inicjatywa studencka którą sponsoruje firma CNS Solutions.
Studenci największej uczelni technicznej w północno-wschodniej Polsce nie próżnują nawet w wakacje. Grupa młodych konstruktorów odpowiedzialna za projekt i budowę bezzałogowego aeroplanu, dziś rano oficjalnie zaprezentowała efekt końcowy swojej wielomiesięcznej pracy. Już w sierpniu konstrukcja zostanie oceniona przez jurorów konkursu Air Cargo Challenge 2013.
W uroczystej premierze „udźwigowca” na lotnisku Aeroklubu Białostockiego, w dniu 10 lipca 2013 r. wzięli udział: Rektor PB prof. Lech Dzienis, władze Wydziału Mechanicznego Dziekan prof. Andrzej Seweryn, Prodziekan ds. nauki dr hab. inż. Małgorzata Grądzka-Dahlke, Prodziekan ds. studenckich dr inż. Leon Demianiuk, Prodziekan ds. promocji i współpracy dr inż. Kazimierz Dzierżek, Prezes Aeroklubu Białostockiego Jan Nosal, a także licznie przybyli przedstawiciele mediów.
Realizacja przedsięwzięcia zajęła prawie 2 lata. Poświęcony czas nie poszedł na marne. Studenci wspólnie z pracownikami uczelni stworzyli niezwykle zaawansowany model. Projekt został wykonany w oprogramowaniu SolidWorks, które to oprogramowanie dla Politechniki Białostockiej dostarcza firma CNS Solutions.
Bezzałogowy samolot udźwigowy napędzany silnikiem elektrycznym stworzył zespół składający się ze studentów: mgr inż. Wojciecha Grodzkiego (lider zespołu), Marka Chomaniuka (pilot), inż. Wojciecha Wojteckiego, Adama Mościckiego, Marcina Żyłkowskiego, inż. Artura Zawistowskiego oraz pracowników PB: dr inż. Andrzeja Łukaszewicza (opiekun zespołu), dr inż. Adama Adamowicza. Drużyna Podlasie Tigers przygotowuje się do dwóch konkurencji ocenianych podczas prestiżowych zawodów w Portugalii.
Część praktyczna zawoodów obejmuje próbę statyczną wytrzymałości konstrukcji z zadeklarowaną przez drużynę masą obciążającą samolot w locie i jeśli zostanie ona zaliczona (konstrukcja nie ulegnie uszkodzeniu) przeprowadzana jest próba lotu (start samolotu na dystansie 60 m, przelot po wyznaczonej trasie i poprawne lądowanie na dystansie 120 m). W części teoretycznej jury oceni poziom prac nad samolotem, czyli przygotowany przez studentów raport, dokumentację rysunkową i prezentację projektu.
„Nasz samolot waży ok. 2,2 kg”– mówi dr inż. Andrzej Łukaszewicz, opiekun projektu. –„Potrafi jednak przenieść dodatkowe obciążenie rzędu 10 kg. To 5 razy więcej niż wynosi jego masa własna. Przy wykonywaniu elementów używaliśmy nowoczesnych technik wytwarzania. Stosowaliśmy także zaawansowane struktury kompozytowe, wykonywane wyłącznie przez nasz zespół.”
Maszynę napędza silnik elektryczny. Sterowany jest z ziemi - przez pilota. To odpowiedzialna funkcja - jeśli człowiek zawiedzie, zawiedzie też maszyna.
„Najbardziej obawiam się złych warunków meteorologicznych. I tego, że latanie z dużym obciążeniem będzie dużo trudniejsze, ponieważ model jest cięższy i bezwładny. Trzeba nim sterować bardzo delikatnie - każdy gwałtowny ruch może prowadzić do tego, że rozbije się”- dodaje Marek Chomaniuk, pilot zespołu "Podlasie Tigers".
Najtrudniejsze testy konstrukcja przejdzie w sierpniu, podczas Air Cargo Challenge 2013 w Portugalii. Wszyscy uczestnicy, startujący w konkursie muszą zaprojektować, zbudować oraz oblatać samolot udźwigowy. Następnie przetestowana zostanie wytrzymałość aeroplanu.
„W tegorocznej edycji zawodów ACC warunki przeprowadzenia statycznej próby wytrzymałościowej są bardziej rygorystyczne niż w latach poprzednich” – mówi Wojciech Grodzki, lider grupy. – „Z tego względu wiele pracy poświęciliśmy stworzeniu odpowiednio wytrzymałej, a zarówno jak najlżejszej konstrukcji.”
Udział w zmaganiach zapowiedziało 31 drużyn akademickich z różnych krajów.
Miejmy nadzieję, że studenci z Politechniki Białostockiej swoją kreatywnością i wiedzą dosłownie „wlecą” na podium.
Wyłącznym sponsorem projektu jest firma CNS Solutions.
Więcej informacji znajdziecie na stronach.
strona projektu: www.facebook.com/PodlasieTigers
relacja w TVP: http://www.tvp.pl/bialystok/informacje/obiektyw/wideo/10072013-godz-1830/11720258 (5min 30sek)
ZOBACZ RÓWNIEŻ ...
Studencki Konkurs Projektowy SOLIDWORKS
5 edycja Konkursu DYPLOM Z ARCHICADEM trwa
19. Edycja Studenckiego Konkursu Projektowego SOLIDWORKS rozstrzygnięta
Ruszyła 19. Edycja Studenckiego Konkursu Projektowego SOLIDWORKS
Konkurs na Gwiazdę Miesiąca w Kalendarzu PCC Polska
Konkurs YOUNG DESIGN 2019
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
SOLIDWORKS 2025 - kluczowe funkcje
Aktualizacja AutoCAD i AutoCAD LT 2025.1
Nowe polecenie w NX do zaokrąglania krzywych na powierzchni
Rzutowanie krzywej w SOLIDWORKS
BenQ SW242Q - profesjonalny 24 calowy monitor IPS 2K
Zmiany w licencjonowaniu produktów Autodesk
Udoskonalone działanie grafiki w SOLIDWORKS
Dassault Systemes i Mistral AI zaczynają współpracę
ZOBACZ WSZYSTKIE AKTUALNOŚCI
12.2024
10
Webinar: Technologie komunikacji i ich wpływ na zdrowie człowieka – jak symulacje w Altair Feko pomagają ocenić ryzyko?
Lokalizacja: on-line01.2025
21
Control & Drives Poland - Branżowe targi napędów i sterowania
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy01.2025
21
WARSAW METALTECH - Targi Technologii, Maszyn i Narzędzi do Obróbki Metalu
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy02.2025
04
Warsaw Plast Expo - Międzynarodowe Branżowe Targi Przemysłu Tworzyw Sztucznych
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy02.2025
11
BUDMA 2025
Lokalizacja: Poznań02.2025
23
3DEXPERIENCE WORLD 2025
Lokalizacja: Houston, TXDODAJ WYDARZENIE