Co ma wspólnego SolidWorks z klockami LEGO?

16.12.2010 Skomentuj pierwszy
Dzieci uwielbiają klocki LEGO®, ale czy zabawa kolorowymi klockami może wychować nowe pokolenie inżynierów? 

Oczywiście że tak - twierdzi Dassault Systèmes SolidWorks Corp.  

„Zbudowanie nawet najprostszej konstrukcji od zera wprowadza dzieci w arkana geometrii oraz fizyki stosowanej” - mówi Marie Planchard, dyrektor ds. światowych rynków edukacyjnych w DS SolidWorks. „Dzięki temu matematyka i technika są nie tylko poznawane, ale mogą też stać się życiową pasją. Gdy geometria i fizyka decydują o powodzeniu lub niepowodzeniu projektu – bez względu na to, czy jest to samochodzik z klocków LEGO, robot czy też autonomiczny pojazd podwodny – nagle matematyka i technika stają się czymś więcej niż problemem na kartce papieru - to klucze do królestwa. Inżynierowie posługują się takimi metodami myślenia na co dzień. 

 

Z tego powodu firma DS SolidWorks wprowadza dzisiaj dwa nowe bezpłatne programy samouczków do tworzenia samochodzików LEGO i skomplikowanych robotów przy użyciu oprogramowania CAD SolidWorks®. Samouczki zawierają kilkanaście lekcji, filmów wideo i modeli części do pobrania. Poziomy projektów zakresem obejmują szkołę podstawową i średnią. Zawierają one jasne instrukcje dla osób nie posiadających wcześniejszego doświadczenia z SolidWorks. 

Podczas nauki podstaw fizyki i inżynierii, uczniowie zdobywają jednocześnie doświadczenie w pracy z najczęściej wykorzystywanym na świecie oprogramowaniem do projektowania 3D. Lekcje stają się stopniowo coraz bardziej skomplikowane i wprowadzają bardziej zaawansowane zasady matematyczne i fizyczne przy użyciu zintegrowanych możliwości oprogramowania SolidWorks, takich jak np. symulacje. Uczniowie angażują się w zajęcia jak w gry komputerowe, a jednocześnie zdobywają cenne umiejętności i wiedzę, a przy tym poczucie osiągnięcia celów.  

„Wiele dowiedzieliśmy się o stylach uczenia się w ostatnich dekadach” - mówi Marie Planchard. „Pomimo, że niektórzy uczniowie potrafią opanować matematykę i technikę na poziomie abstrakcyjnym, świat pełen jest inteligentnych ludzi, którzy muszą zrobić, dotknąć i wykonać pewne rzeczy samodzielnie, wszystko jedno, czy na ekranie SolidWorks, czy też we własnym garażu. Tak w szkole, jak i w społeczeństwie odeszliśmy od faktycznego wykonywania rzeczy. Jeśli jednak pozwolimy na to uczniom i kiedy dodamy element pracy zespołowej oraz współzawodnictwa, to wtedy połkną oni haczyk.” 

Zespół Marie Planchard, biorący udział w inauguracyjnym Amerykańskim Festiwalu Nauki i Inżynierii (zob. film wideo), który odbył się niedawno w Waszyngtonie. jest doskonałym przykładem powyższego przesłania. Dzięki pomocy partnera SolidWorks, firmy STEM Academy, tysiące studentów ścigało się dragsterami i budowało własne materiały sprężyste (wpisy na blogu Marie Planchard).  

Festiwal obejmował  tydzień zajęć dla uczniów, takich jak Festyn Nauki w Białym Domu, gdzie uczniowie z gimnazjów i szkół średnich z całego kraju prezentowali nagrodzone projekty. „To właśnie podczas takich wysiłków objawiają się talenty i pasje. Tak rodzą się przyszli naukowcy, inżynierowie, wynalazcy i przedsiębiorcy” - zauważa Prezydent Obama. 

Konkursy LEGO i nie tylko

Firma DS SolidWorks dostarczyła prawie milion licencji edukacyjnych oprogramowania i sponsoruje szeroką gamę działań uczniowskich, takich jak np.: 

Concrete Canoe – To konkurs dla studentów techników budowlanych, polegający na zaprojektowaniu statku, jego wykonaniu i udziału w wyścigu. Często wymaga to wykonania analiz naprężeń i przepływów w oprogramowaniu SolidWorks Simulation. Sponsorem jest Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa (ASCE). 

Solar Splash – Studenci projektują i budują łodzie napędzane energią słoneczną i biorą udział w wyścigu. Szczególnie przydatne jest tu oprogramowanie SolidWorks Sustainability.  

Structural Steel Bridge – To konkurs inżynierii konstrukcyjnej, wymagający zaprojektowania, zbudowania i analizy mostu stalowego w skali. Studenci są oceniani za czas skonstruowania, sztywność, lekkość, ekonomikę, estetykę oraz skuteczność. Sponsorem jest Amerykański Instytut Konstrukcji Stalowych (AISC). 

Unmanned Systems – Uczniowie gimnazjów i szkół średnich tworzą autonomiczne pojazdy bezzałogowe poruszające się po lądzie i morzu. Ten multidyscyplinarny konkurs obejmuje wszystkie dziedziny symulacji i uwzględnia układy elektroniczne oraz mechaniczne, a także oprogramowanie. Sponsorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Pojazdów Bezzałogowych (AUVI) oraz Centrum Zaawansowanych Technologii Morskich (MATE). 

Vehicle Racing – Uczniowie gimnazjów i szkół średnich projektują i budują samochody wyścigowe i hybrydowe, statki powietrzne, skutery śnieżne i pojazdy terenowe, a następnie biorą udział w wyścigach. Sponsorem jest Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (SAE). 

FIRST® Robotics – Konkurs robotyki dla uczniów szkół średnich. Uczniowie projektują, budują i testują roboty. Konkurs stworzył wynalazca Dean Kamen, aby zmotywować młodych ludzi do czynnego zainteresowania się nauką i techniką. 

FIRST® LEGO® League – Program z dziedziny robotyki dla uczniów w wieku od 9 do 16 lat (od 9 do 14 w USA i Kanadzie). 

MIT Lemelson InvenTeams – InvenTeams to zespoły uczniów szkół średnich, nauczycieli i mentorów, które otrzymują granty w wysokości do 10 000$ na wynalezienie technicznych rozwiązań rzeczywistych problemów.   

„Praktyczne działania pielęgnują rzeczywiste, życiowe umiejętności, jakie będą potrzebne studentom w ich karierach” - mówi Marie Planchard. „Bez względu na to, czy zostaniesz inżynierem, cukiernikiem, czy sędzią, potrzebujesz podstawowych umiejętności naukowych i matematycznych, przynajmniej do czasu podjęcia ostatecznej decyzji o wyborze drogi zawodowej. Dodatkowy element współzawodnictwa bazuje na tym fundamencie i stymuluje współpracę, pracę zespołową i nowatorskie podejścia do rozwiązywania problemów w ograniczonym czasie.” 

KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: