NVIDIA na czerwonym dywanie OSCAR-ów.
Efekty specjalne w każdym z filmów nominowanych w tym roku do Nagrody Akademii Filmowej w kategorii Visual Effects zostały stworzone z użyciem profesjonalnych rozwiązań graficznych NVIDIA® Quadro®.
Wszystkie nominowane filmy — „Avatar”, „District 9” oraz „Star Trek” —pokazują historie z gatunku fantasy/science- fiction i osadzone są w światach całkowicie wygenerowanych komputerowo o poziomie złożoności i realizmu niespotykanemu dotąd w kinematografii. Zwycięzca zostanie wyłoniony 7-go marca podczas 82-giej ceremonii wręczania nagród Akademii Filmowej, która odbędzie się w Kodak Theatre, w stanie Kalifornia.
Firma Weta Digital , z siedzibą w nowozelandzkim mieście Wellington, była głównym dostawcą efektów graficznych przy produkcji filmu „Avatar”. Weta Digital jest stałym klientem firmy NVIDIA, a w procesie tworzenia efektów graficznych (VFX) firma stosuje zarówno profesjonalne rozwiązania graficzne Quadro, jak i wysokowydajne systemy obliczeniowe Tesla®. Obliczenia niezbędne do stworzenia ujęć „Avatara” były znacznie bardziej złożone od obliczeń wykonywanych w dotychczasowych projektach obsługiwanych przez firmę Weta.
„Biorąc pod uwagę złożoność Avatara, musieliśmy całkowicie zmienić nasze podejście do renderowania obrazu,” powiedział Sebastian Sylwan, przewodniczący działu badań i rozwoju Weta Digital. „Dzięki współpracy z firmą NVIDIA udało nam się stworzyć mechanizm renderujący wysoce skomplikowane sceny w dużo krótszym czasie, dzięki czemu artyści mogli swobodnie eksperymentować z różnymi efektami świetlnymi czy wykonywać iteracje dużo szybciej niż dotychczas.”
Firma Industrial Light & Magic z San Francisco wyprodukowała 850 z 1000 ujęć najnowszego filmu sagi „Star Trek”, a także była odpowiedzialna za tworzenie efektów graficznych w sześciu z dziesięciu poprzednich filmów z tej serii. Efekty opracowane przez firmę ILM zawierały eksplozje niszczonych planet, wygląd statku kosmicznego Enterprise i wielu postaci istot obcych występujących w filmie oraz szereg cyfrowych kadrów składajacych się na tło filmu.
„Jak dotąd, projekt ten był naszym najambitniejszym odcinkiem sagi ‘Star Trek’. Wykorzystaliśmy wiele elementów znanych z serii i poprzednich filmów, a następnie wynieśliśmy je na następny poziom realizmu w oparciu o kreatywną wizję JJ Abramsa. „powiedział, ILM.
„Nasze zespoły nawiązały ścisłą współpracę z firmą NVIDIA, aby wspólnie przełamywać ograniczenia technologii związanych z dziedziną efektów specjalnych i wynieść sztukę ich tworzenia na nowe szczyty. Stacje robocze naszych z artystów zostały wyposażone w profesjonalne rozwiązania graficzne NVIDIA Quadro, dzięki którym mogli stworzyć prawdziwie fantastyczne obrazy dla fanów ‘Star Treka’”.
Firma Engine Design, Inc. z Vancouver prowadziła prace nad tworzeniem efektów graficznych w filmie „District 9”, w którym płynnie włączono wygenerowane komputerowo postaci obcych do materiału filmowego stworzonego w stylu dokumentu, osadzonego w południowo-afrykańskim Johannesburgu. Firma wdrożyła ponad 100 profesjonalnych kart graficznych NVIDIA Quadro zamontowanych w stacjach roboczych pracujących pod kontrolą systemu operacyjnego Linux. Każda scena zawierająca istoty obce w filmie została stworzona właśnie dzięki mocy tych potężnych systemów.
„Zdecydowaliśmy się wyposażyć nasze stacje robocze w rozwiązania graficzne NVIDIA na potrzeby filmu ‘District 9’ oraz następnych projektów filmowych z bardzo prostego powodu − naprawdę świetnie działają,” powiedział B. Terry Bates, Kierownik działu informatycznego w firmie Image Engine Design, Inc.
Firma Embassy Visual Effects INc. z Vancouver była autorem kluczowej sceny z egzoszkieletem, do wygenerowania której wykorzystała moc procesorów graficznych firmy NVIDIA.
„Musieliśmy animować bardzo złożoną postać składającą się z ogromnej liczby wielokątów w ponad 100 oddzielnych ujęciach,” powiedział Simon Van de Lagemaat, kierownik działu komputerowych efektów graficznych w firmie Embassy. „Procesory graficzne NVIDIA odegrały w tym procesie kluczową rolę, gdyż dzięki ich mocy nasi artyści mogli pracować efektywniej niż dotychczas i stworzyć wiele niesamowitych animacji mimo bardzo napiętych terminów.”
Dan Vivoli, wiceprezes firmy NVIDIA oświadczył, iż firma jest dumna z roli, jaką odegrała w tych osiągnięciach.