Jak zrobić odbicie lustrzane części w SOLIDWORKS?
W SOLIDWORKS często spotykamy się z sytuacją, w której musimy wykonać wersję lewą i prawą tej samej części. Wielu użytkowników od razu próbuje stworzyć nową część, która będzie odbiciem lustrzanym naszego oryginalnego modelu. Istnieje jednak szybszy i wygodniejszy sposób – dedykowana operacja o nazwie “Lustro części”.
Wybór płaszczyzny
Rozpoczynamy od wyboru płaszczyzny, względem której wykonamy odbicie lustrzane. Następnie rozwijamy menu Wstaw -> Lustro części. (Uwaga: Jeśli nie wybierzesz płaszczyzny i przejdziesz do opcji Wstaw> Lustro części, to operacja będzie nieaktywna, więc upewnij się, że wybierasz płaszczyznę do odbicia).
Po wybraniu operacji, SOLIDWORKS wyświetli okno dialogowe. Znajdziemy w nim pola do wyboru, co chcemy dodatkowo zrobić z modelem lustrzanym.
W obszarze Transferuj zaznaczasz, jakie dodatkowe informacje mają zostać przeniesione z oryginalnego modelu. Dodatkowo możesz przerwać połączenie z oryginalną częścią. Skutek będzie taki, że w odbitym modelu będziesz miał skopiowaną strukturę drzewa operacji, ale nowa część nie będzie się zmieniać, jeśli wprowadzimy jakiekolwiek zmiany w oryginalnym modelu.
W moim przykładzie zamierzam przenieść obiekt bryłowy z oryginalnego pliku części. Wybieram zielony znacznik wyboru i widzę, że moja część została wrzucona do nowego środowiska (które jest nowym plikiem części) – i to wszystko! W ten sposób stworzyłem kopię lustrzaną części w SOLIDWORKS.
Dodatkowym punktem, na który należy zwrócić uwagę jest to, że nowa część powiązana jest z oryginałem, więc wszelkie zmiany, które wprowadzam do oryginalnego modelu, będą automatycznie pojawiać się na lustrzanej części.
Autor: Łukasz Siwiec