Syrena na konferencji DPS Forum 2017?
... nie do końca będzie to syrena. Tak naprawdę to całkowicie nowy samochód który stylistyką nawiązuje do kultowej SYRENY. Ten samochód to Vosco S106 i będzie produkowany w Fabryce Samochodów Osobowych Syrena S.A. w Kutnie (kfso.pl).
Jak mówi prezes kutnowskiej fabryki, Pan Maciej Pawlak po raz pierwszy pomysł zbudowania od podstaw samochodu, który stylistyką nawiązywałby do legend pojawił się w 2011 roku.
Dzięki zaangażowaniu Pana Mieczysława Wośko, prezesa Zarządu Polfarmex S.A., polskiej firmy farmaceutycznej z siedzibą w Kutnie, a prywatnie miłośnika motoryzacji i kolekcjonera zabytkowych aut, oraz przy współpracy z Agencją Rozwoju Regionu Kutnowskiego, został ogłoszony konkurs stylistyczny pod hasłem „Reaktywacja polskiej motoryzacji”.
Konkurs wyłonił stylistów i designerów, którzy zaprojektowali bryłę nadwozia w wersji sedan, oczywiście z odniesieniami do kultowej Syreny. Trzy lata później powstała Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. spółka, mająca zaprojektować oraz wdrożyć do produkcji nowy samochód osobowy. Zmieniona została koncepcja pojazdu. Postawiliśmy na auto w wersji hatchback z pięciodrzwiowym nadwoziem.
Vosco S106 jest obecnie w fazie budowy serii pilotażowej 6 sztuk, przeznaczonych do wykonania badań homologacyjnych. Jednostką wykonującą większość prac homologacyjnych jest warszawski Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Prace są zaawansowane, pozostało jeszcze trochę testów i badań, między innymi najbardziej chyba spektakularny – test zderzeniowy.
Zakończenie homologacji planujemy na przełomie września i października. Po uzyskaniu homologacji konieczne jest oczywiście wprowadzenie drobnych zmian w pojeździe, służących m.in. poprawie jego ergonomii.
Niezbędne jest także wykonanie narzędzi i oprzyrządowania do produkcji małoseryjnej, ponieważ homologacja, o którą się staramy, pozwala na produkcję i sprzedaż do 1000 sztuk aut rocznie. Dopiero po przeprowadzeniu tych działań będziemy mogli myśleć o seryjnej produkcji. Do tego czasu skupimy się na krótkich seriach aut do prac rozwojowych, testów oraz celów promocyjnych.
Do projektowania jest wykorzystywany SOLIDWORKS, zarówno do modelowania bryłowego jak i powierzchniowego wszystkich elementów konstrukcji nośnej pojazdu oraz nadwozia. W SOLIDWORKS stworzone zostało całe nadwozie, jak i główna część konstrukcji nośnej pojazdu wraz z narzędziami produkcyjnymi oraz oprzyrządowaniem spawalniczym. Aplikacja PDM służy nam do zarządzana dokumentacją i jest przydatna szczególnie w procesie archiwizacji zmian podczas homologacji - mówi prezes kutnowskiej fabryki Maciej Pawlak.
Jeżeli chcecie zobaczyć nowe Vosco na żywo musicie udać się na DPS Forum >>>