Najbardziej pożądany pracodawca 2014 roku
Kolejna, 5. już edycja badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” potwierdza, iż firmy stale muszą dbać o swój wizerunek na rynku. Niezależnie od wielkości organizacji czy długości jej funkcjonowania, jeśli dana marka chce być rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez potencjalnych kandydatów, nie może zapominać o działaniach employer brandingowych. Najnowsze badanie wskazało firmy, które zdaniem specjalistów i menedżerów mają najlepszą opinię na rynku pracy.
Antal opublikował wyniki 5. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” przeprowadzonego w okresie od października do grudnia 2014 roku, w którym wzięło udział 3947 specjalistów i menedżerów z całego kraju. Reprezentowali oni 9 dyscyplin: Administracja, HR, Finanse i Księgowość, Inżynieria, IT, Logistyka, Prawo, Sprzedaż i Marketing oraz Wyższa Kadra Zarządzająca. Respondenci wskazali firmy, w których najbardziej chcieliby pracować. Osoby ankietowane wymieniły też czynniki powodujące, że dana organizacja jest dla nich atrakcyjnym pracodawcą oraz podali źródła wiedzy o wybranych firmach.
Kto jest najbardziej pożądanym pracodawcą w danej branży?
W gronie pożądanych pracodawców znalazły się zarówno marki od lat cieszące się dobrą opinią w branży, jak i te, które wcześniej nie były w rankingu. W tym roku do grona czołowych laureatów dołączyły firmy: Bayer Polska, Credit Suisse, KGHM Polska Miedź, PZU SA oraz Toyota Motor Poland.
Duże zmiany widać w branży finansowej – po 2 latach do rankingu wróciły firmy: PZU SA, Alior Bank, a po raz pierwszy pojawił się mBank.
W sektorze handlu detalicznego i e-commerce widać niewielkie zmiany, które dotyczą jedynie przetasowania miejsc – ubiegłoroczni zwycięzcy zajęli inne miejsca niż rok temu, jednak wciąż utrzymują pozycję wiodących marek w swojej branży.
„Badanie Antal International >>Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów<< już po raz piąty pozwala nam docenić firmy, które najskuteczniej budują swój pozytywny wizerunek pracodawcy, dzięki czemu wskazywane są jako preferowane miejsca pracy. Firmy powinny stale dbać o swoją opinię na rynku. Jak pokazują wyniki, pracodawcy bardzo aktywnie podchodzą do działań mających zachęcić pracowników do dołączenia i pozostania właśnie w ich zespołach.” – mówi Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal International w Polsce i Wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Laureaci rankingu „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”
w 2014 roku:
Na czym najbardziej zależy specjalistom i menedżerom?
Z badania „Najbardziej Pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” wynika, iż polscy specjaliści i menedżerowie coraz większą wagę przykładają do wielkości i prestiżu firmy, gdyż aż 45% respondentów wskazało tę cechę jako najważniejszą przy wyborze pożądanego pracodawcy. Co ciekawe, warunki finansowe (34%) nie są już tak ważne, jak w ubiegłym roku – ustąpiły miejsca stylowi zarządzania i kulturze organizacyjnej firmy (41%).
„Wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz wysokość wynagrodzenia bardzo często wskazywane są jako główne motywatory do zmiany pracy przez specjalistów i menedżerów. Znana marka pozwala odczuć pracownikowi, że został doceniony jako atrakcyjny kandydat na rynku pracy.” – komentuje Małgorzata Pukropek, HR Projects Leader w Antal International.
Silne strony najbardziej pożądanych pracodawców, wskazane przez respondentów w 5. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”:
Źródła wiedzy o najbardziej pożądanych pracodawcach:
Istotnym źródłem wiedzy dla pracodawców jest informacja na temat tego, skąd kandydaci czerpią wiedzą o firmie. Dzięki temu jeszcze skuteczniej mogą docierać do najlepszych potencjalnych pracowników. Wciąż najważniejszym źródłem informacji są znajomi pracujący w danej firmie (36%). To bardzo cenna wskazówka dla organizacji pozwalająca zaplanować działania związane z wewnętrznym employer brandingiem. Skoro najlepszą i jedną z najbardziej wiarygodnych wizytówek firmy są jej pracownicy, bardzo ważne jest to, aby dbać o ich komfort i zadowolenie z pracy.
W tegorocznej edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” publikacje o firmie w mediach (34%) wyprzedziły opinie o pracodawcy w internecie (30%), co sugeruje, że niezależne źródła, które podlegają mniejszej kontroli, zyskują na wiarygodności.
„Z obserwacji konsultantów Antal wynika, że kandydaci szukają informacji o firmie wśród znajomych, ale też w internecie. Trzeba pamiętać, że organizacje tworzą ludzie, więc informacje na temat firmy pojawiające się na rynku w większości pochodzą od jej pracowników” – zauważa Artur Migoń, Business Unit Director Antal Engineering & Operations, Partner w Antal International.
Źródła wiedzy o najbardziej pożądanych pracodawcach, wskazane przez specjalistów i menedżerów w badaniu: