Narzędzia dedykowane do obróbki wałów napędowych
W portfolio firmy Sandvik Coromant w zakresie rozwiązań dla produkcji części samochodowych znajduje się szeroki wybór narzędzi i gatunków płytek zaprojektowanychtak, aby zoptymalizować obróbkę wałów napędowych.
Począwszy od, przeznaczonych do toczenia stali przed utwardzeniem, wysokowydajnych gatunków płytek GC4325 i GC4315, zarówno dla operacji toczenia powierzchnizewnętrznych, jak i wytaczania, zapewniających wysoki poziom odporności na ścieranie, zdolność do pracy przy wysokich temperaturach obróbki oraz krawędzi skrawającychzachowujących swoje właściwości przez długi czas.
Do toczenia na twardo przy użyciu płytek z ostrzami z sześciennego azotku boru (CBN), oferujących wysokiej jakości wykończenie powierzchni stalowych o zakresie twardości 58-65 HRc. Płytki CBN produkcji Sandvik Coromant posiadają opcję wiper optymalizowaną dla specyficznych zastosowań: WH (krawędź dogładzająca wiper przeznaczona dotoczenia twardych materiałów) generuje małe siły skrawania, co pozwala pozostawić warstwę wierzchnią w bardzo dobrym stanie oraz WG (wiper do obróbki ogólnej)umożliwiającą stosowanie dużych posuwów.
Narzędzia do toczenia rowków serii CoroCut® 1-2 zapewniają wiele korzyści przy obróbce wałów napędowych. Dla przykładu, opatentowany mechanizm docisku wzmacnianegosprężyną daje dużą sztywność i odpowiednią siłę mocowania, umożliwiając jednocześnie precyzyjne podawanie chłodziwa, zarówno od góry, jak i od dołu, a także łatwośćpodłączania za pomocą adapterów typu "plug and play". Warto zaznaczyć, że płytki CoroCut 1-2 są obecnie dostępne w oferującym najwyższą wydajność toczenia stali gatunkuGC4325.
Oczywiście, zaawansowane konstrukcje, takie jak wały napędowe, wymagają wielu operacji frezowania uzębień frezami tarczowymi i ślimakowymi. Jednym z narzędzi, idealnychaby sprostać temu wyzwaniu jest ślimakowy frez CoroMill 176, innowacyjne rozwiązanie na płytki wymienne do wydajnej obróbki kół zębatych, zaprojektowany dla uzębień o module z zakresu od 4 do 10. Ponadto, w powszechnym zastosowaniu przy obróbce wałów napędowych są: frez tarczowy CoroMill 172 do frezowania wysokiej jakości zarysówzębów, oraz podobny, CoroMill 171 dla kół o mniejszych modułach. Te ostatnie wykorzystują płytki dwuostrzowe, gdzie ten sam korpus frezu może być stosowany do mocowaniapłytek przeznaczonych dla różnych zarysów zębów.
Zęby i wielowypusty na wałach napędowych mogą być wykonywane również z wykorzystaniem technologii InvoMilling™, wyjątkowej propozycji firmy Sandvik Coromant dowykonywania kół zębatych śrubowych i walcowych o zębach prostych za pomocą frezów na płytki wymienne serii CoroMill 161 i 162. Z użyciem pojedynczego narzędzia naobrabiarce wielozadaniowej lub pięcioosiowym centrum obróbkowym możliwe jest tworzenie wielu różnych zarysów w prosty sposób, poprzez zmianę programu CNC, a bezwymiany narzędzia.
Więcej informacji na temat pełnej oferty rozwiązań narzędziowych dla obróbki wałów napędowych - w tym również nietypowych, a także zoptymalizowanych rozwiązań dlaprodukcji wielkoseryjnej - można znaleźć na stronie: www.sandvik.coromant.com/pl-pl/industrysolutions/automotive/transmission/pages/shafts.aspx.