Rynek pracy weryfikuje potrzeby młodych ludzi

29.06.2011 Skomentuj pierwszy

Obecni studenci i absolwenci, czyli tzw. pokolenie Y, często opisywane jest jako pokolenie dla którego najważniejszy jest rozwój i samorealizacja, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Jak jednak wynika z badania „Campus 2011”, zrealizowanego wśród tej grupy na zlecenie portalu Pracuj.pl, wielu z nich stawia obecnie na stabilność zatrudnienia. Prawdopodobnie na zmianę postawy młodych ludzi ma wpływ aktualna sytuacja na rynku pracy.

Według danych resortu pracy, zwiększa się liczba zarejestrowanych bezrobotnych z dyplomem wyższej uczelni. Pod koniec I kwartału było ich 223,5 tys., czyli o blisko 19 tys. więcej niż w 2010 roku. Zdaniem ekspertów wynika to w dużej mierze z dynamicznego rozwoju edukacji i szybkiego przyrostu osób aktywnych zawodowych z wyższym wykształceniem, których rynek pracy nie jest w stanie ‘wchłonąć’. Szczególnie, że mury uczelni nadal opuszcza więcej humanistów, niż poszukiwanych przez pracodawców osób z wykształceniem technicznym czy informatycznym.

- Ta sytuacja powoduje, że młodzi ludzie bardziej pragmatycznie podchodzą do planowania swojej kariery zawodowej i chcieliby pracować w takim obszarze, który ich zdaniem gwarantuje im stabilność zatrudnienia, choć często nie jest związany z ich zainteresowaniami. – mówi Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl

Takim obszarem, według danych z badania „Campus 2011”, jest administracja biurowa lub państwowa (nawet mimo ostatnich doniesień o podtrzymaniu decyzji rządu o racjonalizacji zatrudnienia w sektorze publicznym). W tej branży chce pracować 1/3 ankietowanych, podczas gdy w dynamicznie rozwijającej się branży internetowej/e-commerce tylko 5% badanych! Szczególnie chętnie pracę w administracji wybierają osoby po studiach humanistycznych (47%) oraz ekonomicznych (40%). Branżami preferowanymi przez osoby o profilu humanistycznym są również: nauka/edukacja/szkolenia (31%); kadry/HR (22%); media/sztuka/rozrywka (21%), a także służby mundurowe (15%).

Ekonomiści, równie chętnie jak w administracji, pracowaliby w firmie z branży finanse/ ekonomia (40%), następnie, co ciekawe w marketingu/reklamie/PR (28%), a także w obszarze księgowość/audyt/podatki (24%) oraz kadry/HR (24%). Administracja jest za to mało interesująca dla studentów i absolwentów kierunków technicznych (wybrało ją tylko 12% studentów i absolwentów tych kierunków). Oni przede wszystkim chcieliby pracować w takich branżach, jak: inżynieria/konstrukcje/technologie (38%), oraz informatyka (24%).

Choć głównym powodem wybierania sektora, w którym chcieliby pracować młodzi ludzie, jest jego zgodność z zainteresowaniami oraz wykształceniem (po ponad 60% wskazań), to najbardziej istotne jest to dla osób z wykształceniem technicznym. Z kolei dla humanistów bardziej istotna niż dla osób po kierunkach technicznych oraz ekonomistów jest stabilność zatrudnienia i możliwość godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym. Zdaniem wszystkich badanych stabilność zawodową zapewnić może przede wszystkim praca w administracji (biurowej lub państwowej) – uważa tak 57% respondentów i w służbach mundurowych (wojsko, policja, straż pożarna itp.) – 52%. Co interesujące tylko 7% badanych wskazało na tę cechę w przypadku branży informatycznej, a 9% w przypadku obszaru inżyniera/konstrukcje/technologie.

Stabilność zatrudnienia znalazła się również na 2. miejscu, po atrakcyjnym wynagrodzeniu, w zestawieniu najważniejszych dla pokolenia Y cech idealnego pracodawcy.

Informacje o badaniu:

Celem Badania Campus było poznanie oczekiwań i preferencji studentów oraz absolwentów wobec rynku pracy, a także ich opinii na temat wizerunku wybranych pracodawców. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Pracuj.pl przez instytut MillwardBrown SMG/KRC w dniach 2.03 – 1.04. 2011. Ankieta internetowa wypełniana samodzielnie przez respondentów – studentów/absolwentów posiadających konto na portalu Pracuj.pl oraz do użytkowników serwisu Profeo. Ogółem w badaniu wzięło udział: 6491 osób

KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: