Wypróbuj Solid Edge za darmo
CAMdivision partner SIEMENS Industry Software
Poznaj nowe funkcje SOLIDWORKS 2019

Nowy zespół F1 do testów aerodynamiki swoich bolidów używa tylko i włącznie programów CFD.

07.01.2010 Skomentuj pierwszy
Wraz ze zbliżającym się  otwarciem sezonu 2010 Formuły 1 (F1) rośnie podekscytowanie związane z nowymi zespołami, jakie dołączyły do tych elitarnych wyścigów. Jeden z takich zespołów - Virgin Racing (VR) – trafił na nagłówki gazet z powodu swojego radykalnego podejścia do testowania i ulepszania aerodynamiki swoich maszyn. Otóż zespół ten wykorzystuje do tego celu tylko i wyłącznie programy do komputerowej symulacji przepływów (CFD – z ang. Computational Fluid Dynamice).


Symulacja CFD w F1

Nick Wirth, dyrektor techniczny zespołu VR F1 posiadający obszerną wiedzę na temat technik CFD – jest właścicielem firmy udzielającej konsultacji w tym zakresie – opracował wiele pojazdów wyścigowych przy użyciu programów CFD, w roli podstawowego narzędzia do analiz aerodynamicznych. Współpracował także z FIA przeprowadzając analizy CFD na kontrowersyjnym projekcie dzielonego skrzydła tylnego Centre-line Downwash Generating (CDG).

Co znaczy, że “używają  tylko i wyłącznie programów CFD”? 

Wirth szczerze przyznaje, że przyznane jego zespołowi środki - głównie pieniądze od sponsora stajni Virgin Richard Branson w wysokości 65 milionów USD/rok (co jest kwotą minimalną dla startów w F1 – Ferrari, na ten przykład w roku 2008 dysponowało kwotą 415 milionów USD) – nie pozwalają na zbyt wiele i CFD wydaje się tu najbardziej ekonomicznym narzędziem analizy aerodynamicznej. Większość zespołów F1, jak McLaren i Ferrari do analizy używa zarówno CFD, jak i tuneli aerodynamicznych. Jednak tunele aerodynamiczne są niezwykle drogie w budowie i utrzymaniu, nawet jeżeli porównać je z najdroższymi programami CFD - po prawdzie wiele zespołów F1 wywalczyło sobie znaczące zniżki i zwarło korzystne umowy marketingowe z dostawcami oprogramowania CFD.

Gdyby zespół VR miał  pieniądze pozwalające na testy w tunelach aerodynamicznych, najprawdopodobniej używałby ich w połączeniu z programami CFD. Branson ustalił  jednak budżet VR na najniższym poziomie spośród wszystkich zespołów F1 i naprawdę interesująco zapowiada się ich rywalizacja z lepiej doposażonymi konkurentami. Ten eksperyment, jeżeli zakończy się sukcesem, może być świetnym dowodem na postępy, jakie technika CFD poczyniła od roku 1990, kiedy to została wprowadzona do F1. W przypadku porażki, będzie to kolejne przypomnienie o tym, że CFD spisuje się najlepiej jako uzupełnienie testów fizycznych. Całe szczęście na odpowiedź nie będziemy musieli długo czekać – pierwszy rajd już 14 marca w Bahrajnie. Trzymać kapelusze!

Źródło: http://www.symscape.com/

KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło:
 
Wypróbuj Solid Edge za darmo