Motocyklistom spodobałyby się dopasowane siedzenia
01.08.2008
Skomentuj pierwszy
Motocykliści popierają pomysł dopasowywaniu siedzeń do geometrii ich ciała. Badania dotyczące dopasowywania siedzeń motocyklowych prowadzone w ramach projektu Custom-Fit, pokazały, że 81% procent badanych popiera taki pomysł.
W ramach projektu Custom-Fit badane są techniki umożliwiające indywidualizację wyrobów, oparte o technologię Rapid Manufacturing („szybkiego” wytwarzania). Technologia RM umożliwia bezpośrednie wytwarzanie wyrobów na podstawie ich trójwymiarowego modelu CAD (Computer Aided Design). Dzięki temu klient będzie mógł kupić produkt dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i kształtów. Produkowanie siedzeń motocyklowych dopasowanych do geometrii ciała klienta to jedno z zadań w projekcie, inne zastosowania nowej metody to dopasowane protezy nogi, hełmy i kaski, implanty żuchwy i stawu kolanowego.
Podczas badań ankietowych przeprowadzonych ostatnio przez uniwersytet w Loughborough, który jest jednym z partnerów w projekcie Custom-Fit, zebrano 3200 odpowiedzi od użytkowników motocykli. Większość badanych potwierdziła, że posiadają motocykl i są jedyną osobą z niego korzystającą. Chociaż tylko połowa z nich doświadczyła dyskomfortu z powodu siedziska, większość odczuwa niewygody podróżowania na dłuższych dystansach. Poza tym więcej niż połowa respondentów stwierdziła, że byłaby skłonna zapłacić więcej, jeśli miałaby możliwość otrzymania motoru z dopasowanym do ich ciała siedziskiem, a nawet byłaby gotowa dłużej na dostawę swojego motocykla zaczekać.
Profesor Richard Hague, kierownik Rapid Manufacturing Research Group na uniwersytecie w Loughborough, powiedział: „Te początkowe rezultaty pokazują, że istnieje szerokie poparcie dla dopasowanych produktów – nawet pomimo tego, że ich wytwarzanie jest początkowo droższe i pochłania więcej czasu”.
Kolejnym krokiem, jaki zostanie podjęty w ramach projektu, będzie przeprowadzenie badań dotyczących technicznej praktyczności projektowanych siedzisk motocykli w oparciu o kształt ciała klienta. Badania dotyczące sposobu pozyskiwania danych o budowie ciała zostały już rozpoczęte, obecne prace dotyczą określania tak zwanej „mapy komfortu” (rys. 1), która powstaje na podstawie kombinacji mapy nacisków ciała na siedzisko oraz subiektywnie odczuwanych stref dyskomfortu. „Mapa komfortu” służy do identyfikacji tych obszarów siedziska, które wymagają zmiany. Nowe rodzaje siedzeń będą testowane z udziałem motocyklistów.
Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.
W ramach projektu Custom-Fit badane są techniki umożliwiające indywidualizację wyrobów, oparte o technologię Rapid Manufacturing („szybkiego” wytwarzania). Technologia RM umożliwia bezpośrednie wytwarzanie wyrobów na podstawie ich trójwymiarowego modelu CAD (Computer Aided Design). Dzięki temu klient będzie mógł kupić produkt dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i kształtów. Produkowanie siedzeń motocyklowych dopasowanych do geometrii ciała klienta to jedno z zadań w projekcie, inne zastosowania nowej metody to dopasowane protezy nogi, hełmy i kaski, implanty żuchwy i stawu kolanowego.
Podczas badań ankietowych przeprowadzonych ostatnio przez uniwersytet w Loughborough, który jest jednym z partnerów w projekcie Custom-Fit, zebrano 3200 odpowiedzi od użytkowników motocykli. Większość badanych potwierdziła, że posiadają motocykl i są jedyną osobą z niego korzystającą. Chociaż tylko połowa z nich doświadczyła dyskomfortu z powodu siedziska, większość odczuwa niewygody podróżowania na dłuższych dystansach. Poza tym więcej niż połowa respondentów stwierdziła, że byłaby skłonna zapłacić więcej, jeśli miałaby możliwość otrzymania motoru z dopasowanym do ich ciała siedziskiem, a nawet byłaby gotowa dłużej na dostawę swojego motocykla zaczekać.
Profesor Richard Hague, kierownik Rapid Manufacturing Research Group na uniwersytecie w Loughborough, powiedział: „Te początkowe rezultaty pokazują, że istnieje szerokie poparcie dla dopasowanych produktów – nawet pomimo tego, że ich wytwarzanie jest początkowo droższe i pochłania więcej czasu”.
Kolejnym krokiem, jaki zostanie podjęty w ramach projektu, będzie przeprowadzenie badań dotyczących technicznej praktyczności projektowanych siedzisk motocykli w oparciu o kształt ciała klienta. Badania dotyczące sposobu pozyskiwania danych o budowie ciała zostały już rozpoczęte, obecne prace dotyczą określania tak zwanej „mapy komfortu” (rys. 1), która powstaje na podstawie kombinacji mapy nacisków ciała na siedzisko oraz subiektywnie odczuwanych stref dyskomfortu. „Mapa komfortu” służy do identyfikacji tych obszarów siedziska, które wymagają zmiany. Nowe rodzaje siedzeń będą testowane z udziałem motocyklistów.
Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.
Rys. 1. Rozwój zindywidualizowanego siedziska motocyklowego: na podstawie pozycji kierowcy, pomiaru nacisków oraz wywiadu (a) wykonywana jest „mapa komfortu”, określająca obszary największej niewygody (b i c), które służą do określenia krzywych referencyjnych (d). Na ich bazie powstaje zindywidualizowana wewnętrzna struktura „sprężynującego” siedziska (e) i określany jest kształt zewnętrzny produkt końcowego (f). Zindywidualizowane siedzisko budowane jest w jednej z generatywnych technologii wytwarzania (g)
Badania prowadzone w ramach projektu obejmują także zagadnienia biznesowe, w tym określenie sposobu dostarczania usług indywidualizacji siedzeń motocyklowych. Zidentyfikowano możliwe sposoby zapewnienia usługi klientowi i wynikające stąd implikacje dla łańcucha dostawców.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem internetowym www.custom-fit.org.
Podstawowe informacje o projekcie:
Custom-Fit jest projektem ukierunkowanym na badania opartych na wiedzy metod wytwarzania przez połączenie technologii Rapid Manufacturing, informatyki i materiałoznawstwa. Projekt finansowany jest w ramach 6 Programu Ramowego, skupia 33 partnerów z całej Europy. Celem jest stworzenie w pełni zintegrowanego systemu projektowania, wytwarzania i dostaw zindywidualizowanych produktów. Produktami docelowym dla implementacji nowych technologii mają być siedzenia motocyklowe, kaski, implanty i protezy.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem internetowym www.custom-fit.org.
Podstawowe informacje o projekcie:
Custom-Fit jest projektem ukierunkowanym na badania opartych na wiedzy metod wytwarzania przez połączenie technologii Rapid Manufacturing, informatyki i materiałoznawstwa. Projekt finansowany jest w ramach 6 Programu Ramowego, skupia 33 partnerów z całej Europy. Celem jest stworzenie w pełni zintegrowanego systemu projektowania, wytwarzania i dostaw zindywidualizowanych produktów. Produktami docelowym dla implementacji nowych technologii mają być siedzenia motocyklowe, kaski, implanty i protezy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ ...
ZWCAD 2025 Beta - przegląd nowości
TOP 10 funkcjonalności w IRONCAD 2024
ZWGeo 2024 SP1 - nowe funkcje
ArCADia-TERMOCAD 10 - co zobaczymy nowego?
Polska premiera stacji roboczych HP z procesorami AMD
GstarCAD Mechanical 2023 - Rozwiązania produkcyjne cz.2
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
Plastpol 2024 to ponad 600 firm i hale pełne maszyn
Druk 3D - Nowe podejście do procesu produkcji samochodów
SMARTTECH3D ON – skaner 3D z rozdzielczością 6 MP
Monitory AOC Graphic Pro U3
ITM INDUSTRY EUROPE - 10 pawilonów pełnych innowacji dla przemys
ZWCAD 2025 Beta - przegląd nowości
TOP 10 funkcjonalności w IRONCAD 2024
ZWGeo 2024 SP1 - nowe funkcje
ZOBACZ WSZYSTKIE AKTUALNOŚCI
05.2024
08
Weld Expo - Międzynarodowe targi branży spawalniczej
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy05.2024
14
WARSAW INDUSTRY AUTOMATICA
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy05.2024
15
CC OPEN DAYS - Warsztaty Eksperckie
Lokalizacja: Bielsko-Biała05.2024
21
Plastpol 2024
Lokalizacja: Kielce05.2024
23
Altair Technology Conference Poland 2024
Lokalizacja: Kraków06.2024
04
ITM INDUSTRY EUROPE
Lokalizacja: PoznańDODAJ WYDARZENIE