Motocyklistom spodobałyby się dopasowane siedzenia
01.08.2008
Skomentuj pierwszy
Motocykliści popierają pomysł dopasowywaniu siedzeń do geometrii ich ciała. Badania dotyczące dopasowywania siedzeń motocyklowych prowadzone w ramach projektu Custom-Fit, pokazały, że 81% procent badanych popiera taki pomysł.
W ramach projektu Custom-Fit badane są techniki umożliwiające indywidualizację wyrobów, oparte o technologię Rapid Manufacturing („szybkiego” wytwarzania). Technologia RM umożliwia bezpośrednie wytwarzanie wyrobów na podstawie ich trójwymiarowego modelu CAD (Computer Aided Design). Dzięki temu klient będzie mógł kupić produkt dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i kształtów. Produkowanie siedzeń motocyklowych dopasowanych do geometrii ciała klienta to jedno z zadań w projekcie, inne zastosowania nowej metody to dopasowane protezy nogi, hełmy i kaski, implanty żuchwy i stawu kolanowego.
Podczas badań ankietowych przeprowadzonych ostatnio przez uniwersytet w Loughborough, który jest jednym z partnerów w projekcie Custom-Fit, zebrano 3200 odpowiedzi od użytkowników motocykli. Większość badanych potwierdziła, że posiadają motocykl i są jedyną osobą z niego korzystającą. Chociaż tylko połowa z nich doświadczyła dyskomfortu z powodu siedziska, większość odczuwa niewygody podróżowania na dłuższych dystansach. Poza tym więcej niż połowa respondentów stwierdziła, że byłaby skłonna zapłacić więcej, jeśli miałaby możliwość otrzymania motoru z dopasowanym do ich ciała siedziskiem, a nawet byłaby gotowa dłużej na dostawę swojego motocykla zaczekać.
Profesor Richard Hague, kierownik Rapid Manufacturing Research Group na uniwersytecie w Loughborough, powiedział: „Te początkowe rezultaty pokazują, że istnieje szerokie poparcie dla dopasowanych produktów – nawet pomimo tego, że ich wytwarzanie jest początkowo droższe i pochłania więcej czasu”.
Kolejnym krokiem, jaki zostanie podjęty w ramach projektu, będzie przeprowadzenie badań dotyczących technicznej praktyczności projektowanych siedzisk motocykli w oparciu o kształt ciała klienta. Badania dotyczące sposobu pozyskiwania danych o budowie ciała zostały już rozpoczęte, obecne prace dotyczą określania tak zwanej „mapy komfortu” (rys. 1), która powstaje na podstawie kombinacji mapy nacisków ciała na siedzisko oraz subiektywnie odczuwanych stref dyskomfortu. „Mapa komfortu” służy do identyfikacji tych obszarów siedziska, które wymagają zmiany. Nowe rodzaje siedzeń będą testowane z udziałem motocyklistów.
Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.
W ramach projektu Custom-Fit badane są techniki umożliwiające indywidualizację wyrobów, oparte o technologię Rapid Manufacturing („szybkiego” wytwarzania). Technologia RM umożliwia bezpośrednie wytwarzanie wyrobów na podstawie ich trójwymiarowego modelu CAD (Computer Aided Design). Dzięki temu klient będzie mógł kupić produkt dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i kształtów. Produkowanie siedzeń motocyklowych dopasowanych do geometrii ciała klienta to jedno z zadań w projekcie, inne zastosowania nowej metody to dopasowane protezy nogi, hełmy i kaski, implanty żuchwy i stawu kolanowego.
Podczas badań ankietowych przeprowadzonych ostatnio przez uniwersytet w Loughborough, który jest jednym z partnerów w projekcie Custom-Fit, zebrano 3200 odpowiedzi od użytkowników motocykli. Większość badanych potwierdziła, że posiadają motocykl i są jedyną osobą z niego korzystającą. Chociaż tylko połowa z nich doświadczyła dyskomfortu z powodu siedziska, większość odczuwa niewygody podróżowania na dłuższych dystansach. Poza tym więcej niż połowa respondentów stwierdziła, że byłaby skłonna zapłacić więcej, jeśli miałaby możliwość otrzymania motoru z dopasowanym do ich ciała siedziskiem, a nawet byłaby gotowa dłużej na dostawę swojego motocykla zaczekać.
Profesor Richard Hague, kierownik Rapid Manufacturing Research Group na uniwersytecie w Loughborough, powiedział: „Te początkowe rezultaty pokazują, że istnieje szerokie poparcie dla dopasowanych produktów – nawet pomimo tego, że ich wytwarzanie jest początkowo droższe i pochłania więcej czasu”.
Kolejnym krokiem, jaki zostanie podjęty w ramach projektu, będzie przeprowadzenie badań dotyczących technicznej praktyczności projektowanych siedzisk motocykli w oparciu o kształt ciała klienta. Badania dotyczące sposobu pozyskiwania danych o budowie ciała zostały już rozpoczęte, obecne prace dotyczą określania tak zwanej „mapy komfortu” (rys. 1), która powstaje na podstawie kombinacji mapy nacisków ciała na siedzisko oraz subiektywnie odczuwanych stref dyskomfortu. „Mapa komfortu” służy do identyfikacji tych obszarów siedziska, które wymagają zmiany. Nowe rodzaje siedzeń będą testowane z udziałem motocyklistów.
Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.
Rys. 1. Rozwój zindywidualizowanego siedziska motocyklowego: na podstawie pozycji kierowcy, pomiaru nacisków oraz wywiadu (a) wykonywana jest „mapa komfortu”, określająca obszary największej niewygody (b i c), które służą do określenia krzywych referencyjnych (d). Na ich bazie powstaje zindywidualizowana wewnętrzna struktura „sprężynującego” siedziska (e) i określany jest kształt zewnętrzny produkt końcowego (f). Zindywidualizowane siedzisko budowane jest w jednej z generatywnych technologii wytwarzania (g)
Badania prowadzone w ramach projektu obejmują także zagadnienia biznesowe, w tym określenie sposobu dostarczania usług indywidualizacji siedzeń motocyklowych. Zidentyfikowano możliwe sposoby zapewnienia usługi klientowi i wynikające stąd implikacje dla łańcucha dostawców.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem internetowym www.custom-fit.org.
Podstawowe informacje o projekcie:
Custom-Fit jest projektem ukierunkowanym na badania opartych na wiedzy metod wytwarzania przez połączenie technologii Rapid Manufacturing, informatyki i materiałoznawstwa. Projekt finansowany jest w ramach 6 Programu Ramowego, skupia 33 partnerów z całej Europy. Celem jest stworzenie w pełni zintegrowanego systemu projektowania, wytwarzania i dostaw zindywidualizowanych produktów. Produktami docelowym dla implementacji nowych technologii mają być siedzenia motocyklowe, kaski, implanty i protezy.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem internetowym www.custom-fit.org.
Podstawowe informacje o projekcie:
Custom-Fit jest projektem ukierunkowanym na badania opartych na wiedzy metod wytwarzania przez połączenie technologii Rapid Manufacturing, informatyki i materiałoznawstwa. Projekt finansowany jest w ramach 6 Programu Ramowego, skupia 33 partnerów z całej Europy. Celem jest stworzenie w pełni zintegrowanego systemu projektowania, wytwarzania i dostaw zindywidualizowanych produktów. Produktami docelowym dla implementacji nowych technologii mają być siedzenia motocyklowe, kaski, implanty i protezy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ ...
SOLIDWORKS 2025 - kluczowe funkcje
Aktualizacja AutoCAD i AutoCAD LT 2025.1
Rzutowanie krzywej w SOLIDWORKS
Nowe sposoby wyświetlania krawędzi w NX
ZWCAD 2025 Beta - przegląd nowości
TOP 10 funkcjonalności w IRONCAD 2024
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
SOLIDWORKS 2025 - kluczowe funkcje
Aktualizacja AutoCAD i AutoCAD LT 2025.1
Nowe polecenie w NX do zaokrąglania krzywych na powierzchni
Rzutowanie krzywej w SOLIDWORKS
BenQ SW242Q - profesjonalny 24 calowy monitor IPS 2K
Zmiany w licencjonowaniu produktów Autodesk
Udoskonalone działanie grafiki w SOLIDWORKS
Dassault Systemes i Mistral AI zaczynają współpracę
ZOBACZ WSZYSTKIE AKTUALNOŚCI
12.2024
10
Webinar: Technologie komunikacji i ich wpływ na zdrowie człowieka – jak symulacje w Altair Feko pomagają ocenić ryzyko?
Lokalizacja: on-line01.2025
21
Control & Drives Poland - Branżowe targi napędów i sterowania
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy01.2025
21
WARSAW METALTECH - Targi Technologii, Maszyn i Narzędzi do Obróbki Metalu
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy02.2025
04
Warsaw Plast Expo - Międzynarodowe Branżowe Targi Przemysłu Tworzyw Sztucznych
Lokalizacja: Nadarzyn k. Warszawy02.2025
11
BUDMA 2025
Lokalizacja: Poznań02.2025
23
3DEXPERIENCE WORLD 2025
Lokalizacja: Houston, TXDODAJ WYDARZENIE