Badania nad laserowym formowaniem części
Jak wyjaśniał dziennikarzom Piotr Kurp z Centrum Laserowych Technologii Metali Politechniki Świętokrzyskiej, celem projektu jest doświadczalne sprawdzenie możliwości użycia lasera do formowania części, które będą mogły być wykorzystywane w konstruowaniu turbośmigłowych silników. Takie silniki są używane w samolotach i śmigłowcach.
„Obecnie dyfuzor wykonuje się z dwóch zespawanych ze sobą części. My chcemy je uzyskać bez szwu, bowiem na spawach powstają turbulencje, silnik trochę drga i jest mniej wydajny” - dodał.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną m.in.: badania wytrzymałościowe materiałów w podwyższonych temperaturach – aby móc określić optymalne temperatury dla procesu oraz badania zmian strukturalnych i właściwości materiałów. Zostanie także skonstruowany robot, który będzie giął materiał – manipulator będzie współpracował z laserem.
Jak podkreślił kierownik projektu, prof. Zygmunt Mucha, zastosowanie nowatorskiej metody pozwoli na przyspieszenie produkcji elementów silnika.
W środę na Wydziale Mechatroniki i Budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej otwarto także Laboratorium Metrologii. Studenci będą mogli korzystać z najnowocześniejszych urządzeń, wykorzystywanych w pomiarach podstawowych – mówił rektor uczelni, prof. Stanisław Adamczak.
Laboratorium zostało wyposażone kosztem niemal 400 tys. zł; część środków pochodziła z funduszy Unii Europejskiej.
Fot. Fotolia