Studenci Politechniki Wrocławskiej skonstruowali pojazd na ciekły azot

01.10.2012 Skomentuj pierwszy
Powstały na bazie fiata 126 p bis pojazd napędzany ciekłym azotem skonstruowali studenci z Politechniki Wrocławskiej. Prototyp miał swoją premierę podczas Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.
 

Pojazd o nazwie krioNgine nie wydziela spalin i może osiągnąć prędkość 27 km/h. Studenci pracowali nad prototypem przez siedem miesięcy, a pomysł projektu podsunął im prof. Maciej Chorowski.

„Pojazd działa na zasadzie podobnej do wodnej maszyny parowej, z tym że tu niczego nie spalamy, a ciepło potrzebne do odparowania pozyskujemy z otoczenia. Zamiast wody wykorzystujemy ciekły azot, który ma temperaturę ok. -196 stopni Celsjusza” - powiedział PAP Adam Tomasz Porębski, wiceprzewodniczący Koła Naukowego Skrzyneczka, które działa na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym wrocławskiej uczelni.

Jak wyjaśnił, azot w postaci płynnej trafia ze zbiornika ciśnieniowego do parownicy, w której jest ogrzewany i odparowywany do postaci gazowej. Następnie pod ciśnieniem i w temperaturze zbliżonej do temperatury otoczenia jest dostarczany do silnika pneumatycznego i tam rozprężany. W efekcie powstaje energia mechaniczna napędzająca pojazd. „Dodatkowo w trakcie odparowania azotu uzyskujemy efekt chłodzenia otoczenia” - dodał.

W skład zespołu, który opracował prototyp, wchodzi siedmiu studentów studiów zaocznych oraz doktorant. Projekt powstał przy wsparciu opiekuna Koła Naukowego Skrzyneczka dr. inż. Janusza Roguli.

KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: