Dziewięć studenckich zespołów z Polski w kolejnym Shell Eco-Marathon
„Pokonanie trasy z Rotterdamu do Moskwy na jednym litrze paliwa, niemożliwe? Niekoniecznie. Co roku podczas konkursu Shell Eco-Marathon Europe, studenci z całej Europy biją kolejne rekordy wydajności zużycia paliwa” – informują organizatorzy.
W tegorocznej edycji zawodów zmierzy się ponad 3 tys. studentów podzielonych na 224 zespoły z 24 krajów. Polskę reprezentować będzie dziewięć zespołów. Dwa z nich: "Eco CarPG" - Koło Naukowe „Mechanik” oraz "Mietek Team" - Wydział Mechaniczny pochodzą z Politechniki Gdańskiej. Politechnikę Lubelską reprezentować będą: "Elvic Team" z Wydziału Mechanicznego oraz "Eco Zone 505" - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej.
Na starcie pojawią się również reprezentanci Politechniki Warszawskiej: "Green Arrow" z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych, "SIMR Team" z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych oraz "SKAP" - Studenckie koło Aerodynamiki Pojazdów z Wydziału Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.
W wyścigu będą uczestniczyły także zespoły: „Smart Power” pochodzący z Wydziału Mechaniczno-Technologicznego Politechniki Śląskiej oraz "Iron Wariors" z Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej.
Zawodnicy będą rywalizowali w dwóch kategoriach: futurystycznej "Prototype" i konwencjonalnej "UrbanConcept". W zaprojektowanych i zbudowanych przez siebie pojazdach wykorzystają zarówno konwencjonalne źródła energii, takie jak benzyna, olej napędowy, etanol i GTL, jak i alternatywne, m.in. wodór i prąd.
„W 2013 roku Shell Eco-Marathon stawia na połączenie rozwiązań solarnych i elektrycznych. Zmiana ta odzwierciedla kierunek, w jakim rozwijać się będzie branża motoryzacyjna, stawiając na pojazdy elektryczne” – informują organizatorzy konkursu.
W 2012 roku ulice holenderskiego miasta Rotterdam zmieniły się w tor wyścigowy, na którym zmagania obserwowało ponad 40 tys. osób. Uliczny tor, a na nim pięć, ostrych 90-stopniowych zakrętów, zmusił uczestników rajdu do wykazania się dużą zręcznością i umiejętnością jazdy. Wyścig organizowany w sercu metropolii stanowił także nowe wyzwanie dla samych pojazdów, przyzwyczajonych do warunków torowych.
W ubiegłorocznej edycji konkursu wzięło udział osiem polskich drużyn. Najlepiej wypadł zespół studentów "Eco Zone 505", zajmując 3. miejsce w kategorii „Urban Concept” wśród pojazdów z silnikiem diesla. Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej, wystawiający pojazd Mushellka, startował w kategorii prototypów napędzanych energią elektryczną. Podczas wyścigu drużyna pokonała dystans 425 km zużywając 1 KWh. Wynik ten okazał się na tyle dobry, że pozwolił drużynie zająć 10. miejsce w klasyfikacji głównej.
Zmagania drużyn podczas wyścigu oraz atmosferę Shell-Eco Marathon można zobaczyć poniżej.