Politechnika Rzeszowska koordynuje polskie badania dla przemysłu lotniczego
Około 400 uczonych z 11 instytucji naukowo-badawczych wraz ze stowarzyszeniem ponad 90 firm z branży lotniczej tworzą Centrum Zaawansowanych Technologii AERONET - Dolina Lotnicza w Rzeszowie (CZT AERONET DL)."Współpraca nauki z przemysłem na taką skalę to pionierskie doświadczenie w polskiej nauce. Mobilizacja polskiego potencjału badawczo-rozwojowego w dziedzinie lotnictwa na rzecz przemysłu jest bezprecedensowa" - ocenia prof. nadzw. dr hab. inż. Romana Ewa Śliwa z Politechniki Rzeszowskiej, koordynator projektu kluczowego "Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym".
CZT AERONET DL realizuje projekt wart 85 mln 880 tys. ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Uczeni zamierzają dostarczyć krajowym przedsiębiorstwom z branży lotniczej nowoczesne materiały i technologie, które wpłyną na rozwój polskiego lotnictwa i poprawę bezpieczeństwa. Więcej o celach badawczych projektu w serwisie Nauka w Polsce tutaj.
NAJLEPSZA POLSKA KADRA NAUKOWA
"W proces badawczy zaangażowana jest najlepsza kadra w danej dziedzinie. Badania są prowadzone wspólnie, ale z wykorzystaniem indywidualnych osiągnięć i kompetencji poszczególnych partnerów konsorcjum. Każde z zadań badawczych realizuje osobny zespół naukowców reprezentujących różne instytucje" - wyjaśnia kierownik projektu.
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza koordynuje prace naukowe wykonywane wspólnie z politechnikami: Lubelską, Śląską, Częstochowską, Łódzką i Warszawską oraz z Uniwersytetem Rzeszowskim, Instytutem Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku, Instytutem Podstawowych Problemów Techniki PAN, Instytutem Lotnictwa oraz Instytutem Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie.
Partnerem przemysłowym w CZT AERONET DL jest Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Dolina Lotnicza (zrzeszające ponad 90 firm), którego przedstawiciele uczestniczą w monitorowaniu i dyskutowaniu wyników prac badawczych i mogą mieć wpływ na ich przebieg.
WSPÓLNY CEL NAUKI I PRZEMYSŁU
"Informacje płynące bezpośrednio od przedsiębiorstw wskazują, że realizacja projektu była od dawna oczekiwana przez polski przemysł lotniczy, stąd i zaangażowanie przemysłu jest naturalne. Naszym wspólnym celem jest zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw sektora przemysłu lotniczego i zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym" - deklaruje prof. Śliwa.
Jak wyjaśnia, wszystkie zadania badawcze są realizowane równolegle przez cały czas trwania projektu. Okresowo są one poddawane weryfikacji, analizie i ocenie. Na tej podstawie możliwe jest modyfikowanie procesu badawczego i dostosowanie go do zmieniających się potrzeb sektora lotniczego w Polsce oraz efektów badań naukowych prowadzonych na świecie. Postęp w lotnictwie jest tak szybki, że konieczne są ciągłe, kontrolowane zmiany, oczywiście w możliwym dopuszczalnym zakresie - dodaje. Modyfikacje wprowadzane są często po konsultacjach z partnerem przemysłowym.
Politechnika Rzeszowska była pomysłodawcą projektu i głównym autorem wniosku projektowego, który powstawał w porozumieniu z partnerami przemysłowymi tak, by spodziewane efekty projektu przysłużyły się w przyszłości rozwojowi w tym sektorze gospodarki.
Na uczelni znajduje się jedno z bardziej nowoczesnych w Europie laboratoriów - Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego, które cały czas jest rozwijane, rozbudowywane i uzupełniane o unikalną aparaturę badawczą przeznaczoną do badania materiałów i technologii stosowanych w lotnictwie.
"Przemysł lotniczy stawia nam bardzo wysokie wymagania, dlatego badania muszą być wykonane na urządzeniach o odpowiednich parametrach technicznych w certyfikowanych laboratoriach. W tym projekcie kluczowym przeznaczono ponad 17 mln zł na unowocześnienie aparatury naukowo-badawczej. Politechnika Rzeszowska uzyskała w ramach tego projektu m.in. dyfraktometr do badania orientacji monokryształów - unikatowe urządzenie powstało we współpracy naszych naukowców z producentem" - podkreśla prof. Śliwa.
PATENTY, PUBLIKACJE I FIRMY ODPRYSKOWE
Założeniem projektu kluczowego jest opracowanie w toku badań 60 różnych zgłoszeń patentowych. W oparciu o patenty w dziedzinie nowych technologii lotniczych powstawać mogą firmy typu spin off, których zadaniem będzie komercjalizacja uzyskanych wyników badań i wdrożenia. W Politechnice Częstochowskiej powstała już spółka "Transfer B+R". W innych jednostkach, w tym u koordynatora, trwają procedury przygotowawcze do utworzenia takich spółek.
Liderami merytorycznymi głównych zadań badawczych są: prof. Bogdan Kruszyński, prof. Krzysztof Jemielniak, prof. Adam Marciniec, dr Bogdan Kozik, prof. Józef Kuczmaszewski, prof. Henryk Galina, prof. Eugeniusz Hadasik, prof. Franciszek Grosman, prof. Barbara Surowska, prof. Lucjan Swadzba, prof. Krzysztof Kubiak, prof. Jan Cwajna, prof. Franciszek Binczyk, prof. Józef Śleziona, prof. Jan Holnicki-Szulc, prof. Tomasz Sadowski oraz inni z bardziej aktywnych, np. prof. Zbigniew Pater, prof. Andrzej Gontarz, prof. Piotr Doerffer oraz prof. Jan Sieniawski.
Dr hab. Romana Ewa Śliwa jest kierownikiem projektu i zajmuje się całokształtem zagadnień administracyjno-prawnych i merytorycznych związanych z jego obsługą, sprawozdawczością merytoryczną i finansową, koordynacją prac badawczych z pozycji koordynatora z 10 innymi partnerami konsorcjum projektowego. Uczestniczy też w realizacji niektórych zadań badawczych i prowadzi prace dyplomowe i doktorskie realizowane w ramach projektu. Warto bowiem podkreślić, że zdobyta w projekcie wiedza będzie mogła być rozpowszechniona w formie publikacji naukowych.
"Oprócz zgłoszeń patentowych i komercjalizacji badań, wymiernym efektem naszego przedsięwzięcia są prace naukowe. Zakładamy, że w toku realizacji projektu powstaną 64 prace doktorskie, 12 prac habilitacyjnych, 410 specjalistycznych publikacji naukowych oraz 106 prac magisterskich. Dotychczasowe efekty pracy naukowców są prezentowane podczas krajowych i międzynarodowych konferencji. Procesy badawcze są już bardzo zaawansowane, dlatego jestem pewna, że wszystkie zakładane wskaźniki projektu zostaną osiągnięte. Im bliżej finału, który przypada na początek 2014 r., tym więcej będzie efektów pracy naukowców" - zapewnia prof. Śliwa.
Dodaje, że wraz z rozwojem poziomu naukowego i technicznego tzw. zasobów ludzkich, w wyniku realizacji projektu wzrośnie znacząco techniczne zaplecze naukowe, w tym infrastruktura naukowo- badawcza. Wszystko to pozwoli na prowadzenie bardzo zaawansowanych badań naukowych jeszcze długo po zakończeniu projektu. Prace badawcze w branży lotniczej będą miały decydujący wpływ na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki.