W jakich firmach chcą pracować polscy specjaliści branży przemysłowej?
Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów – badanie Antal International
1. Google
2. PricewaterhouseCoopers
3. Microsoft
4. IBM
5. Procter & Gamble
6. Grupa BRE
7. 3M
8. Volvo
9. Unilever
10. GlaxoSmithKline
Najbardziej pożądani pracodawcy – ranking Antal International – został stworzony na podstawie odpowiedzi ponad 1900 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż. Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania w czołówce w poszczególnych branżach znalazły się takie firmy jak: 3M, Amway, Budimex, General Electric, GlaxoSmithKline, Google, Grupa BRE, Grupa ITI, IBM, Microsoft, Procter & Gamble, Toyota oraz Unilever. Do najbardziej pożądanych pracodawców na rynku w 2011 roku, w opinii specjalistów i menedżerów, dołączyli: Axel Springer, Bombardier Transportation, Coca Cola, Delphi Poland, Grupa Lotos, Ikea, ING, Jeronimo Martins Distribution, Kaufland, KPMG, LOT, Maersk Fiege, McKinsey, Nordea, Novartis, Orlen, Polsat, PricewaterhouseCoopers, Roche, Skanska, Strabag, Tyte & Lyle, Volvo, Wabco i Whirlpool.
Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów badanie Antal International | |||
Bankowość i Finanse | Energetyka | ||
Grupa BRE | 14% | General Electric | 33% |
ING | 9% | Grupa Lotos | 18% |
Nordea | 8% | Orlen | 9% |
FMCG | Handel detaliczny | ||
Procter & Gamble | 13% | Ikea | 16% |
Unilever | 12% | Jeronimo Martins Distribution | 10% |
Mars | 10% | Kaufland | 5% |
IT i Telekomunikacja | Media i Marketing | ||
21% | Grupa ITI | 41% | |
Microsoft | 10% | Polsat | 17% |
IBM | 9% | Ringier Axel Springer Polska | 10% |
Motoryzacja | Nieruchomości i Branża budowlana | ||
Volvo | 19% | Skanska | 28% |
Wabco | 18% | Budimex | 13% |
Toyota | 17% | Strabag | 10% |
Opieka zdrowotna i Farmacja | Produkcja przemysłowa | ||
GlaxoSmithKline | 14% | 3M | 11% |
Novartis | 8% | Delphi Poland | 5% |
Roche | 7% | Whirlpool | 3% |
Transport i Logistyka | Usługi | ||
Bombardier Transportation | 24% | PricewaterhouseCoopers | 22% |
LOT | 16% | McKinsey | 10% |
Maersk/ Fiege | 12% | KPMG | 8% |
Centra finansowo-księgowe | |||
Amway | 14% | ||
Coca Cola | 13% | ||
Tate & Lyle | 11% |
Dla ponad połowy specjalistów i menedżerów objętych badaniem powodem, dla którego chcieliby podjąć zatrudnienie w danej firmie jest jej wielkość i prestiż (58%) oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna (50%). „Kandydaci sprawdzają opinię o pracodawcy, jaka panuje na rynku, dlatego warto wcześniej o nią zadbać. Należy mieć na uwadze, że informacje o braku odpowiedniego stosunku do podwładnych czy dużej fluktuacji w firmie z pewnością dotrą do potencjalnego kandydata i mogą wpłynąć na jego decyzję o podjęciu pracy." – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.
Wynagrodzenie i benefity są również bardzo ważnym (42% wskazań w badaniu Antal International) czynnikiem skłaniającym kandydata do chęci pracy w danej firmie. Coraz bardziej istotne stają się pozapłacowe korzyści oferowane pracownikowi. Telefon komórkowy, laptop czy samochód z możliwością wykorzystywania ich do celów prywatnych to już podstawowy wymóg wielu osób. Dla kandydatów ważne jest też zapewnienie systemu opieki zdrowotnej pracownikowi i jego rodzinie oraz ubezpieczenia na życie. Niektóre firmy zapewniają też pakiety opieki prawnej. Ważna jest także oferta pracodawcy, która zapewnia pracownikowi dodatkowe benefity pozwalające mu zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz będące dofinansowaniem do różnych aktywności, na przykład: karnet na siłownię czy basen, dodatkowe dni urlopowe, obiady firmowe, prenumerata czasopism czy bony świąteczne. Możliwości awansu i rozwoju oferowane przez pracodawcę są powodem wyboru danej firmy dla 39% respondentów, a szkolenia – dla 21%. Niejednokrotnie najbardziej pożądani pracodawcy finansują wybranym pracownikom studia MBA oraz oferują możliwość uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach specjalistycznych i językowych czy indywidualnych treningach doskonalenia umiejętności.
Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować oraz zadbać o prawidłową komunikację swoich działań. Najczęściej wiedzę o firmach specjaliści i menedżerowie czerpią z biuletynów informacyjnych firmy (49%). Warto więc zadbać, aby przekaz był jasny i merytoryczny. Bardzo ważnym źródłem informacji są także znajomi respondentów pracujący w danej firmie (35%). „Warto pamiętać, że osoby, które zatrudniamy są ambasadorami firmy. Istotne jest, aby przemyśleć kształt systemów motywacyjnych i formułę ścieżek rozwoju zawodowego. Takie działania zaowocują w przyszłości dobrą marką pracodawcy, co ułatwi znalezienie najlepszych pracowników na coraz trudniejszym, zdrenowanym rynku pracy." – zauważa Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.
Dla 23% specjalistów i menedżerów znacząca jest również opinia i informacje o firmie uzyskane od znajomych nie pracujących w danej firmie, a 29% czerpie wiedzę o przedsiębiorstwie na coraz popularniejszych w Polsce targach pracy. Mniej informacji według respondentów dostarcza Internet (4%) i media (3%).