Skomplikowana procedura przetargowa główną przyczyną opóźnień w przygotowaniu infrastruktury do Euro 2012
Nie jest już tajemnicą ani nikogo nie dziwi, że przygotowanie infrastruktury do mistrzostw Euro 2012 jest znacznie opóźnione i początkowy plan nie zostanie w pełni zrealizowany. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w wielu czynnikach takich jak: brak wykwalifikowanych specjalistów w branży budowlanej w Polsce, brak budżetu, zbyt małe dotacje unijne lub nieumiejętne wykorzystanie ich, zaostrzone prawo środowiskowe. Bank Danych o Inżynierach wyszedł z tym pytaniem do osób naocznie doświadczających tych czynników hamujących czyli inżynierów.
Wielokrotnie słyszeliśmy o wzrastającym zapotrzebowaniu na kadrę inżynierską w branży budowlanej w związku z nowymi inwestycjami. Inżynierowie rzekomo wyjechali za granicę lub przekwalifikowali się ze względu na brak możliwości rozwoju zawodowego w kraju. Sami inżynierowie mówią jednak, że jest to najmniej istotna przyczyna opóźnień w przygotowaniach do Euro 2012. Jedynie 4,5% respondentów wskazało taki czynnik jak „brak wyspecjalizowanej kadry inżynierskiej” za najistotniejszy w tej kwestii. Na podstawie wyników sondażu można wysnuć wniosek, że ostatnie zintensyfikowane działania rekrutacyjne w branży budowlanej przyniosły oczekiwany efekt. Jeżeli natomiast były nieskuteczne to przyczyną mogą być zły dobór narzędzi lub nieodpowiedni obszar poszukiwań kadry technicznej a nie jej brak. Sami inżynierowie zdają się mówić: „Jesteśmy na miejscu gotowi do pracy!” Zwiększone zapotrzebowanie na kadrę z branży na przykład budownictwa drogowego było jednak niezaprzeczalnie widoczne na rynku pracy w ostatnim okresie. Wygląda na to, że różnica pomiędzy wymaganiami firm wykonawczych a umiejętnościami i doświadczeniem inżynierów w budowie specjalistycznych obiektów jest znaczna. – komentuje Aleksandra Cabaj, Konsultant ds. Rekrutacji Banku Danych o Inżynierach. Wyniki sondażu pokazują, że inżynierowie zdają się nie doceniać braku kadry inżynierskiej na polskim rynku lub przeceniać swoje umiejętności – mówi Joanna Cich, Starszy konsultant ds. Rekrutacji Banku Danych o Inżynierach.
Inżynierowie za najistotniejszy powód opóźnień w przygotowaniach do Euro 2012 uważają zbyt rozbudowaną i skomplikowaną procedurę przetargową. Aż 62,8% wyrażających swoją opinię inżynierów wskazali ten czynnik za główną przyczynę obecnego stanu rzeczy. Procedury przetargowe mogą hamować prace przygotowawcze w wyniku na przykład: możliwości odwołania się od decyzji wyboru wykonawcy z często błahych powodów, nadal wymagającego udoskonalenia procesu wykupu działek czy skomplikowanego obiegu niezbędnych dokumentów – dodaje Joanna Cich, Starszy Konsultant ds. Rekrutacji Banku Danych o Inżynierach.
Kolejnym powodem opóźnień jest nieumiejętne wykorzystanie środków unijnych. Ponad 17% inżynierów wskazało tą kwestię za najistotniejszą. Oczywiste wydaje się, że nie ma wystarczających środków finansowych w budżecie państwa na budowę nowych dróg i autostrad. Jednak Polska dostała ogromne dofinansowanie w tej kwestii. Unia Europejska przeznaczyła na ten cel ponad 30 mld zł. Powstaje pytanie czy wykorzystaliśmy wszystkie możliwości wsparcia ze strony UE. Inżynierowie twierdzą, że nie.
Przyczyny związane z brakiem doświadczenia w budowie specjalistycznych obiektów lub wymogami prawa środowiskowego w oczach inżynierów nieznacznie wpłynęły na opóźnienia w budowie obiektów i infrastruktury.
Perspektywa inżynierów wydaje się być nieco inna niż innych instytucji komentujących i usprawiedliwiających opóźnienia. Prawda jak zwykle prawdopodobnie leży gdzieś pośrodku. Warto byłoby jednak dokładnie przeanalizować powody opóźnień i wyciągnąć wnioski na poczet kolejnych dużych inwestycji w przyszłości, które mogą mieć znaczący wpływ na rozwój gospodarczy kraju.
Co Twoim zdaniem w największym stopniu wpływa na opóźnienie w przygotowaniu infrastruktury do Euro 2012?
a. |
brak wyspecjalizowanej kadry inżynierskiej |
4,5% |
b. |
brak doświadczenia firm w budowie specjalistycznych obiektów infrastrukturalnych / skomplikowanych technicznie inwestycji |
8,5% |
c. |
zbyt rozbudowana i skomplikowana procedura przetargowa |
62,8% |
d. |
nieumiejętne wykorzystanie środków unijnych |
17,8% |
e. |
wymogi prawa środowiskowego i ekologii |
6,4% |

Przygotowania do Euro 2012 okiem inżyniera
Albitech wydaje narzędzie Inspection Geni dla SolidWorks

Przyszli inżynierowie praktykują już w liceum
Włosi nagradzają młodych polskich inżynierów


Dassault Systèmes wprowadza 3D UNIV+RSES

SOLIDWORKS 2025 - kluczowe funkcje

Aktualizacja AutoCAD i AutoCAD LT 2025.1

Nowe polecenie w NX do zaokrąglania krzywych na powierzchni

Rzutowanie krzywej w SOLIDWORKS

BenQ SW242Q - profesjonalny 24 calowy monitor IPS 2K

Zmiany w licencjonowaniu produktów Autodesk
