Epson opracowuje ekran 3D LCD o wysokiej rozdzielczości

07.10.2008 Skomentuj pierwszy


Epson opracowała autostereoskopowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny 3D o wysokiej rozdzielczości (równoważnej QVGA), który zapewnia większą swobodę wyboru pozycji oglądania niż tradycyjne ekrany 3D i nie wymaga noszenia specjalnych okularów.
 
W branży filmów i gier rośnie popyt na obrazy 3D, które mogą zapewnić bardziej ekscytujące doznania niż tradycyjne obrazy dwuwymiarowe. Konwencjonalne ekrany 3D nie nadają się do takich zastosowań ze względu na ograniczoną strefę widzenia i niską rozdzielczość. Nowo opracowany ekran 3D Epsona rozwiązuje ten problem dzięki soczewkowemu obiektywowi*1 oferującemu szerokość widoku*2 wynoszącą od 31 do 32,5 mm. Prototyp prezentuje ostre, żywe obrazy 3D w szerszej strefie widzenia, niż było to poprzednio możliwe. Ekrany 3D często poświęcają rozdzielczość na rzecz ulepszonych efektów trójwymiarowych, natomiast Epsonowi udało się zwiększyć postrzeganą jakość obrazu przez zastosowanie technologii „krokowej macierzy pikseli 3D”.
 
 
Aby spopularyzować ekrany i treść 3D, Epson będzie promował zoptymalizowaną szerokość widoku 31–32,5 mm jako nowy standard branżowy. Epson uważa, że ekrany 3D pokazujące ostry obraz i żywe kolory stanowią następną generację realistycznych urządzeń wyświetlających, i pracuje nad dostarczeniem konsumentom emocjonującej rozrywki.
 
Podstawowe cechy:

Zoptymalizowana szerokość widoku
Płynne obrazy 3D
Ekran 3D Epsona to system z wieloma widokami. Powszechnie uważa się, że systemy takie zapewniają lepszą reprodukcję obrazu 3D, ponieważ widoczny obraz zmienia się wraz z pozycją obserwatora względem ekranu. Aby zwiększyć iluzję głębi w stereoskopowych obrazach 3D, inżynierowie mogą zwiększyć liczbę widoków, co umożliwia oglądanie obrazu z różnych pozycji. Problem w tym, że zwiększanie liczby widoków prowadzi do zmniejszenia rozdzielczości poszczególnych widoków, ponieważ liczba pikseli na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym jest ograniczona.
 
Konwencjonalne ekrany z wieloma widokami zwykle stosują obiektywy soczewkowe z szerokością widoku od 62 do 65 mm, równej przeciętnemu rozstawowi źrenic. Epson, odrzucając dominujący w branży pogląd, że najlepszą szerokością widoku jest odległość między oczami, zaprojektował system pod kątem szerokości widoku równej od 31 do 32,5 mm. Dzięki zmniejszonej o połowę szerokości widoku oraz optymalizacjom, które zapobiegają utracie rozdzielczości i dodają informacje 3D, Epson opracował ekran, który zapewnia płynne obrazy 3D o wysokiej jakości.
 
Szeroka strefa widzenia
Obrazy na zwykłych ekranach 3D, zaprojektowanych pod kątem szerokości widoku równej od 62 do 65 mm, wydają się zniekształcone, jeśli nie patrzy się na nie na wprost z określonej odległości, ponieważ oko wykrywa obrazy 2D w niektórych częściach ekranu. Zoptymalizowana szerokość widoku na ekranie Epsona ogranicza widoczność obrazów 2D i pozwala na oglądanie naturalnych obrazów 3D w szerszej strefie.
 
Technologia krokowej macierzy pikseli 3D
Aby rozwiązać problem utraty rozdzielczości na ekranach z wieloma widokami, Epson używa technologii przetwarzania obrazu nazywanej „krokową macierzą pikseli 3D”, która uwzględnia wrażliwość ludzkiego oka na utratę rozdzielczości w poziomie. Przez zminimalizowanie utraty rozdzielczości w poziomie Epson zwiększył postrzeganą jakość obrazu, zapewniając obserwatorom ostrzejsze, żywsze obrazy 3D.

Podstawowe dane techniczne:

Metoda wyświetlania
Szerokość widoku 32,5 mm; 8 widoków (obiektyw soczewkowy)
Liczba pikseli na widok (piksele 3D)
384 x 256 (odpowiednik QVGA)
Optymalna odległość oglądania
450 mm
Kąt widzenia 3D
±12.5° (w prawo i w lewo)
Rozmiar ekranu
2,57 cala (przekątna)
Liczba pikseli na panelu
1024 x 768 (odpowiednik XGA)
Typ wyświetlacza
Niskotemperaturowy polikrzemowy TFT LCD




 
 
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: