Doloty powietrza wydrukowane w technologii FDM
Firma Champion Motorsport zbudowała swoją reputację na imponujących zwycięstwach w rajdach samochodowych. Ta sama technologia, która umożliwiła im zwycięstwa, wykorzystywana jest teraz na rynku motoryzacyjnym, dokładniej w produkcji Porsche, przy wykonywaniu wydajnych kanałów dolotowych do turbin (między innymi do Porsche 997 czy Porsche 911).
Choć zastosowanie tradycyjnych technik produkcji zmusiłoby do poświęcenia zarówno wydajności w przepływie powietrza lub estetyki, firma Champion Motorsport uznała, że nie musi iść na kompromis dzięki zastosowaniu rozpuszczalnych form wykonanych przy użyciu drukarek 3D. Rozwiązaniem okazały się drukarki 3D firmy Stratasys.
Aby zoptymalizować wydajność, Champion Motorsport wykonuje kanały dolotowe z włókien węglowych – materiału, który jest wytrzymały, lekki oraz umożliwia zastosowanie cienkiej ścianki. Cechy te sprawiają, że możliwe jest zwiększenie wewnętrznych wymiarów przewodów przy zachowaniu zewnętrznych wymiarów ustalonych przez specyfikację technologiczną. Umożliwia to lepszy przepływ powietrza, co w połączeniu z mniejszą wagą, poprawia ogólną wydajność silnika.
Problem wykonania idealnych części tradycyjnymi metodami polegał na tym, że konwencjonalne metody wytwarzania nie pozwalają na stworzenie kanału, który byłby idealnie gładki zarówno na powierzchni wewnętrznej i zewnętrznej.
Champion Motorsport znalazło rozwiązanie na swoje problemy w systemach produkcyjnych Fortus, stworzonych przez firmę Stratasys. Technologia FDM posłużyła firmie w tworzeniu funkcjonalnych prototypów, generując rozpuszczalne rdzenie wlotów. Forma zostaje pokryta włóknami węglowymi, eliminując potrzebę stosowania jakichkolwiek szwów w gotowej części. Dodatkowo uzyskujemy idealnie gładką powierzchnię, co pozwala na uniknięcie pleśni. Konstrukcja jednoczęściowa zapewnia stałą jakość dla wysokowydajnych wlotów powietrza. W rzeczywistości, rozpuszczalne rdzenie w technologii FDM otworzyły nowe możliwości projektowania dla Champion Motorsport.
„Technologie FDM – oszczędzają nam czas, oszczędzają nam pieniądze.” – Louis Malone, dyrektor techniczny Champion Motorsport.

Skriware 2 - nowa, intuicyjna drukarka 3D

SOLIDWORKS 2017 – Drukowanie 3D (Video)

Innowacyjna w skali świata drukarka 3D z Rzeszowa

Eksperymentalne protezy 3D

Drukowanie 3D z AutoCAD 2016 (Video)

3D SHOW 2015


Podsumowanie sesji generalnej 3. dnia 3DEXPERIENCE World 2025

Podsumowanie 2. dnia sesji generalnej na 3DEXPERIENCE World 2025

3DEXPERIENCE World 2025 Dzień 1 w skrócie

Czy możliwość pracy w chmurze zrewolucjonizuje projektowanie CAD?

3DEXPERIENCE World 2025 - możliwości gospodarki generatywnej opartej na AI

W tym roku 26. edycja Model Mania

Polska Pasja do Kosmosu: Silesian Phoenix i Mars Rover na 3DEXPERIENCE World EDU 2025
