Pierwsza hybryda w Polsce
W poniedziałek 31 marca przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sp. z o.o. podpisali z firmą Solaris Bus & Coach S.A. umowę na zakup autobusu z napędem hybrydowym - Solaris Urbino 18 Hybrid. Będzie to pierwszy w Polsce pojazd komunikacji publicznej z tak nowoczesnym napędem. Ekologiczny Solaris wyjedzie na ulice Poznania w październiku tego roku.
Firma Solaris z siedzibą w Bolechowie k/Poznania, jako pierwszy producent w Europie, rozpoczęła seryjną produkcję i sprzedaż autobusów z napędem hybrydowym. Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze.
Hybrydowy napęd Solarisa Urbino Hybrid, to połączenie technologii tradycyjnego silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi. Korzyści z zastosowania napędu hybrydowego to:
- zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do 30%, a co za tym idzie, redukcja emisji CO2 - gazu odpowiedzialnego za tzw. efekt cieplarniany,
- zmniejszenie zawartości szkodliwych cząstek NOx w spalinach o 10-39%,
- zmniejszenie ilości cząstek stałych w spalinach o 51-97%,
- mniejszy hałas na zewnątrz i wewnątrz pojazdu,
- rzadsze wymiany oleju w silniku dieslowskim, który jest mniej intensywnie eksploatowany,
- dodatkowo - autobus hamuje silnikami elektrycznymi, pracującymi w tym czasie jako generatory prądu, dzięki czemu energia powstająca podczas hamowania jest przechowywana w specjalnych bateriach, a autobus wymaga rzadszej wymiany tarcz i okładzin hamulcowych.
Dzięki powyższym cechom autobusy hybrydowe marki Solaris są wyjątkowo przyjazne środowisku. Właściwości napędu sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna, a im większe natężenie ruchu tym większe korzyści z zastosowanie napędu hybrydowego.
Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, to w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy o długości 18 metrów, który na pokład będzie mógł zabrać ponad 140 pasażerów.
Od momentu premiery Solarisy Urbino z napędem elektryczno-dieslowskim zakupiły takie miasta jak: Drezno, Lipsk i Bochum w Niemczech oraz Lenzburg w Szwajcarii (na zdjęciu). W realizacji są kontrakty z przewoźnikami z Bremy, Monachium i Hanoweru.
- Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, będzie ósmym w Europie i pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem. Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, a decyzję o zakupie autobusów hybrydowych pomogą podjąć ceny paliw na światowych rynkach - powiedziała Solange Olszewska wiceprezes Solaria Bus & Coach S.A.
- Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z tegoroczną konferencją klimatyczną i związanymi z nią obchodami Roku Klimatu i Środowiska w Poznaniu. Warto również zauważyć, że zakup "hybrydy" był możliwy dzięki zaangażowaniu i pomocy ze strony Urzędu Miasta Poznania oraz współpracy z Gminnym Funduszem Ochrony Środowiska w Poznaniu i uzyskanej w efekcie tego unijnej dotacji - skomentował Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki.
W taborze poznańskiego MPK do tej pory jeżdżą już 143 autobusy z Bolechowa, w tym 65 autobusów marki Solaris. Hybrydowy autobus będzie 66 pojazdem, którego symbolem jest zielony jamnik.