Design Dla Wszystkich
Człowiek w centrum
Tegoroczna (siódma) edycja festiwalu odbędzie się w dniach 17-27 października, jej hasło przewodnie „It’s all about humanity” skupia uwagę na projektowaniu, w którym najistotniejsze są rola i definiowanie potrzeb użytkownika.
- Był taki czas, kiedy dla designu punktem odniesienia były elitarne koncepcje estetyczne. Flirtował z nimi, nie przejmując się przy tym sprawami zwykłych ludzi oraz ignorując pojawiające się wyzwania współczesności. Ten czas dobiegł już jednak końca. Dzisiaj, jak nigdy dotąd, projektowanie przesiąknięte jest humanizmem i zmierza ku egalitaryzmowi. – tłumaczy Małgorzata Żmijska, Dyrektor Programowa festiwalu.
Program rozpatrywany jest w trzech wymiarach: Spożywania, Zamieszkiwania i Empatii. Kuratorzy przygotowując wystawy badali to, gdzie i jak mieszkamy, co jemy i .skąd się wzięła tego forma oraz jak nasze codzienne problemy stają się punktem wyjścia do projektowania empatycznego. Na wystawie „ZA-MIESZKANIE. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń” przygotowanej przez Instytut Architektury zaprezentowane zostaną sposoby zamieszkiwania we współczesnym polskim mieście, które potencjalnie mogą być źródłem przemian społecznych. W ramach ekspozycji „Food | Design | Humanity” oraz odbywającej się pod tym samym tytułem konferencji Sonja Stummerer i Martin Hablesreiter pokażą, że jedzenie może być traktowane jako produkt do zaprojektowania. Zaproszeni przez nich na konferencję międzynarodowi eksperci przedstawią wyniki swoich badań oraz interpretacje aktualnej i prognozowanej sytuacji związanej z żywieniem. Z kolei „DEEP NEED | empatia i projektowanie” to opowieść o metodach prowadzących do dobrego projektowania – skoncentrowanego na człowieku. Wybrane przez kuratorki (Magdę Kochanowską oraz Agę Szóstek) przedmioty i aplikacje powstały w wyniku zorientowanego na użytkownika (user centered) podejścia projektanta.
Legendy projektowania
Niewątpliwą atrakcją tegorocznego Łódź Design Festival jest możliwość uczestniczenia w spotkaniach z wyjątkowymi gośćmi: Jurgenem Bey’em oraz Davidem Carsonem. Ten pierwszy jest wybitnym holenderskim designerem, który ma ambicję, aby projektant w ramach swojej roli pełnił funkcję maksymalnie strategiczną. Jako współzałożyciel Studio Makkink & Bey wraz z Rianne Makkink i zespołem projektantów, prowadzi analizę treści pod kątem związków łączących przedmioty z użytkownikami. Ich prace zdobyły na całym świecie liczne nagrody.
David Carson natomiast to niekwestionowana legenda projektowania graficznego. W pełni zasłużył na to, aby mówić o nim w samych superlatywach, jako o innowatorze, pionierze, prekursorze i wizjonerze. Carson w pojedynkę wstrząsnął światem grafiki, tworząc w latach 90. nowatorskie i przełomowe projekty dla magazynu Ray Gun, w którym często od treści ważniejsza była strona wizualna. Nierzadko wzbudzał kontrowersje, a swoim nieortodoksyjnym podejściem bulwersował purystów – uznawszy wywiad z Bryanem Ferrym za niezmiernie nudny, zastąpił w druku zwykłą czcionkę literową szeregiem obrazów i symboli.
Święto designu
Łódź Design to bez wątpienia największe w Polsce wydarzenie w całości poświęcone projektowaniu.
- Dostrzegają to nie tylko polskie ale i zagraniczne media, takie jak chociażby The New York Times czy prestiżowy miesięcznik Wallpaper. Festiwal prezentuje najnowsze światowe trendy w zestawieniu z polskim wzornictwem - od mody po formy użytkowe, grafikę i architekturę. – mówi Michał Piernikowski, Dyrektor Festiwalu
Konkurs make me!, który mu towarzyszy od 2008 r. daje początkującym zdolnym projektantom możliwość zaprezentowania swoich prac festiwalowej publiczności. Po raz szósty spośród przesłanych projektów jury wybrało 20, które będzie można podziwiać na wystawie. Walczą one o ufundowaną przez Ceramikę Paradyż nagrodę pieniężną w wysokości 20 tys. zł. Zwycięzcę poznamy 17.10 podczas gali otwarcia festiwalu.
Wystawom towarzyszy szereg wydarzeń. Na Remade Market można nabyć oryginalne i wyjątkowe przedmioty bezpośrednio od ich autorów oraz porozmawiać z nimi o ich inspiracjach. Strefa Edukreacja dedykowana rodzinom z dziećmi to miejsce do kreatywnej zabawy i nauki. Od 2011 r. pozwala na tworzenie nowej jakości relacji międzypokoleniowej. W tym samym roku pojawił się must have, czyli plebiscyt i wystawa koncentrująca się na wyłanianiu i upowszechnianiu najlepszych polskich wdrożeń użytkowych. Nowością w programie jest konferencja Biznes!Up, która daje przedsiębiorcom okazją do poznania najlepszych specjalistów zajmujących się budowaniem strategii w oparciu o design, projektowaniem doświadczeń (user experience), czy opracowywaniem usług (service design).
Organizatorem Łódź Design Festival jest Łódź Art Center oraz Urząd Miasta Łodzi. Mecenasem Głównym Ceramika Paradyż. Według organizatorów festiwalowe imprezy w ub. roku odwiedziło ponad 45 tys. osób