WA: HARMONIA. Japoński design dziś

27.01.2010 Skomentuj pierwszy
Wystawa po prezentacji wParyżu, Budapeszcie i Essen, trafia do Warszawy. W salach Instytutu Wzornictwa Przemysłowego można obejrzeć 161 przedmiotów codziennego użytku zaprojektowanych przez znanych japońskich designerów, m.in. Naoto Fukasawę. Zamysłem wystawy jest prezentacja, na przykładach obiektów japońskiego design, idei „WA”, oznaczającej stan harmonii we wszystkich dziedzinach życia.


Cyfrowy instrument muzyczny TENORI-ON , proj. Toshio Iwai, 2007,
producent: YAMAHA Corporation

"W Polsce o japońskim wzornictwie wiemy stosunkowo niewiele. Kojarzy nam się z wysublimowaną, oszczędną estetyką i nowoczesnymi technologiami. Ostatnio z siecią sklepów MUJI, marki działającej od lat 80., na Zachodzie już kultowej, u nas coraz popularniejszej, dla której projektuje m.in. sławny Naoto Fukasawa.
 

Zegarek OVO, proj. Shunji Yamanaka (LEADING EDGE DESIGN), 2007,
producent: Seiko Instruments Inc.

Japoński przemysł utożsamiamy przede wszystkim z precyzją, jakością, trwałością, dobrze zorganizowaną produkcją, zaś kulturę Kraju Kwitnącej Wiśni –  z wysokiej klasy rzemiosłem, cierpliwością, spokojem, mądrością, gejszami i samurajską tradycją.
 

Krzesło HIROSHIMA, proj. Naoto Fukasawa (NAOTO FUKASAWA DESIGN), 2008,
producent: MARUNI WOOD INDUSTRY INC.
 
I oto przekonujemy się, że te zdawało by się przeciwstawne wartości, znakomicie współistnieją. Na tym polega fenomen japońskiego podejścia do projektowania. Wciela ono w życie fundamentalną dla kultury japońskiej wartość, jaką jest Wa – harmonia. To właśnie udowadniają kuratorzy wystawy, którą prezentujemy w IWP.
 

Robot OMNIBOT17µ i-SOBOT – najmniejszy robot na świecie, proj. Fumiaki Sonoda (Seeds Product Development Group), 2007, producent: TOMY Company, Ltd.
 
Połączenie sztuki i wzornictwa, rzemiosła i produkcji przemysłowej praktykowane było przez japońskich projektantów od początków rewolucji przemysłowej. Zwracał na to uwagę już w 1937 roku filozof i popularyzator rzemiosła Muneyoshi Yanagi. Dzisiaj ta kompatybilność jest nadal niezwykle silna, co widać nie tylko w produktach autorstwa sławnych projektantów, takich jak Tokujin Yoshioka, Takehiko Sanada czy Toshiyuki Kita.
 
   
Telefon komórkowy INFOBAR, proj. Naoto Fukasawa (NAOTO FUKASAWA DESIGN), 2003, producent: KDDI CORPORATION (z lewej)
Gitara SILENT, proj. Yamaha Product Design Laboratory, 2001,
producent: YAMAHA Corporation

I chociaż zdajemy sobie sprawę, że trudno odnaleźć logarytm pokazujący wpływ wzornictwa na matematycznie policzalne zyski przedsiębiorstwa, japoński przemysł i jego produkty przekonują na każdym kroku, że to właśnie ono jest wielką wartością, bez której nie mogłyby konkurować na trudnym globalnym rynku.
 

Kapcie z jednego kawałka materiału, proj. Naoko Hirota (HIROTA DESIGN STUDIO), 2004, producent: naoca
 
„WA: Harmonia. Japoński design dziś”, wystawa przygotowana przez Japan Foundation, to trzecia prezentacja światowych dobrych praktyk wzorniczych w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w ramach projektu Zaprojektuj Swój Zysk. Przedstawia przedmioty codziennego użytku, powstałe przede wszystkim z ostatnich latach oraz kilkanaście ikon wzornictwa lat powojennych.
 

 Zegar KEHAI, proj. Makoto Koizumi, 2004, producent: Lemnos Inc.

Podzielona na sekcje według 12 kategorii i 6 słów kluczy, w prosty sposób obrazuje zjawisko japońskiego designu. Pokazujemy ją nie dlatego, aby zrealizować marzenie o Polsce jako drugiej Japonii. Mamy nadzieję, że polscy przedsiębiorcy i projektanci, do których wystawa jest kierowana w sposób szczególny, odnajdą w niej wiele inspiracji do projektowania i wdrażania do produkcji dobrze zaprojektowanych przedmiotów. Oraz że znajdą powody do harmonijnej współpracy".
 
Krzysztof Bielski
Dyrektor ds. Upowszechniania Wzornictwa,
Instytut Wzornictwa Przemysłowego

 
„WA: HARMONIA. Japoński design dziś”
15 stycznia – 28 marca 2010 roku.
 
Organizator i miejsce wystawy:
Instytut Wzornictwa Przemysłowego, ul. Świętojerska 5/7, Warszawa
Sala im. Wandy Telakowskiej.
 
Przygotowanie wystawy: Japan Foundation
Kuratorzy wystawy:
Hiroshi Kashiwagi, Masafumi Fukagawa, Shu Hagiwara, Noriko Kawakami
Scenografia wystawy: Hiroshi Yoneya, Ken Kimizuka,Yumi Masuko
Komisarz wystawy: Ewa Cieślik, IWP
Opieka merytoryczna: Krzysztof Bielski, IWP
Współpraca: Dagmara Pilzek
Aranżacja wystawy w Warszawie: Sophie Kumpera
Wykonanie i montaż wystawy: Pracownia Rzeźby EA
 
Wstęp bezpłatny.


ZOBACZ RÓWNIEŻ ...
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: