Dell sprzedaje fabryki?
Z pewnością wielu Czytelników pamięta otwarcie na początku 2008 roku, z wielką pompą, przy udziale najważniejszych przedstawicieli polskiego rządu i zarządu firmy Dell, nowoczesnej fabryki Della w Łodzi. Tymczasem w sieci pojawiły się pogłoski o… masowej wyprzedaży fabryk.
Rewelacje na temat Della ujawnił Wall Street Journal – według niepotwierdzonych przez amerykański koncern źródeł, kłopoty Della na rodzimym (amerykańskim) rynku zmuszają firmę do podjęcia dość drastycznych działań w zakresie zarządzania bazą własnych fabryk rozmieszczonych na całym świecie, m.in. w Polsce. Bardzo prawdopodobne, że Dell sprzeda część fabryk, by zminimalizować koszty i zachować konkurencyjną pozycję na rynku.
Sprzedaż fabryk nie będzie jednak oznaczała ich przekwalifikowania – dalej wytwarzane będą w nich komputery. Co więcej – zmiana właściciela ma nie spowodować zmiany marki produktów. Zgodnie z informacjami opublikowanymi w Wall Street Journal, wytwórcy komputerów, którzy zdecydują się na zakup fabryki Della, będą dalej w nich produkować komputery dla Della.
Zmiana strategii nie oznacza więc likwidacji fabryk, lecz jej celem jest dogonienie konkurentów, którzy już wcześniej wykonali podobne działania. Na przykład koncern HP powierzył swoją australijską fabrykę w całości firmie Foxconn. Podobnie firma Apple, która dostarcza komputery klientom bezpośrednio od swoich azjatyckich podwykonawców. Kłopotem dla Della może się okazać jednak upłynnienie fabryk położonych w wysoko rozwiniętych krajach świata, gdzie koszty – głównie siły roboczej – są bardzo wysokie, a więc niezbyt atrakcyjne dla potencjalnych nabywców.
Autor: Agnieszka Serafinowicz