Oryginalne pojazdy konstruowane przez studentów z Gdańska

18.11.2008 Skomentuj pierwszy


Pojazd wodny napędzany siłą mięśni ludzkich, czyli po prostu oryginalny rower wodny, który już drugi raz zapewnił swojej załodze mistrzostwo Europy w regatach oraz łódź regatowa napędzana energią słoneczną - to tylko dwie oryginalne jednostki z dużej flotylli pojazdów skonstruowanych na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej przez studentów i ich opiekunów zrzeszonych w kole naukowym "Korab".


Inżynierowie prezentowali swoje wdrożenia na Targach Technicon Innowacje 2008 w Gdańsku. Wydział otrzymał medal w konkursie Innowacje 2008 za jednostkę, która na targach obecna była tylko wirtualnie: za pasażerską łódź zasilaną energią słoneczną dla zastosowań w obszarach objętych ochroną.

O innowacjach w transporcie wodnym opowiada Dariusz Duda, który wraz z Wojciechem Litwinem inspiruje młodych konstruktorów z koła "Korab" PG.

Studenci zrzeszeni w kole naukowym http://www.korab.pg.gda.pl  "Korab" działają w dziedzinie, którą ich opiekunowie - Dariusz Duda i Wojciech Litwin - opisali żartobliwie w kategorii "pływania na byle czym". Jednak na tym stwierdzeniu żarty się kończą, bo - choć praca konstruktorów łączy się ze sportem i zabawą - na pierwszy pan wysuwa się nauka i technika. "Korab" ma bogatą tradycję, powstało w1924 r., a po przerwie zostało reaktywowane w 2005 roku - przez Wojciecha Litwina. To tłumaczy udział koła w gdańskich targach innowacji i legitymuje prezentowane tu niezwykłe jednostki pływające.

"To jednostki regatowe, które mają znamienite osiągnięcia międzynarodowe" - mówił inż. Duda. Jak tłumaczył, rower wodny powstał po to, aby polska załoga mogła wziąć udział w odbywających się w różnych krajach International Waterbike Regata.
 

Pięcioletnie doświadczenia zawodników pozwoliły studentom i ich opiekunom zbudować łódkę, która w 2006 roku w Istambule wygrała regaty i zdobyła puchar. W tym roku w Zagrzebiu Polacy znów zwyciężyli - bezkonkurencyjna okazała się nowa łódka, nazwana Rektor na cześć poprzedniego rektora PG, aktualnie senatora RP Janusza Rachonia, który bardzo sprzyjał działaniom koła.

"Innowacyjność, czyli z łaciny +innoware" to tworzenie czegoś nowego - zdefiniował Dariusz Duda. "Niewątpliwie jest to coś nowego i niecodziennego: łódka pływa szybko, około 20km/godz., do przodu i do tyłu, ma duży uciąg, jest bardzo zwrotna, łatwa w manewrowaniu. Z istniejących możliwości powstała idea, a następnie została zrealizowana w postaci produktu. Zatem, mimo braku nowych technologii, jest to w naszym rozumieniu innowacja" - ocenił stworzone na PG połączenie roweru wodnego i katamaranu.

Jego zdaniem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten wynalazek - stworzony na potrzeby regat i zgodnie z ich regulaminem - został spopularyzowany. Obszar dla wdrożeń inżynier widzi na przykład w sportach ekstremalnych. Ta innowacja mogłaby podnieść atrakcyjność ośrodka organizującego aktywne wczasy.

Równie ciekawą dla uczestników targów okazała się konstrukcja na baterie słoneczne. Łódka powstała z przeznaczeniem na regaty odbywające się w Holandii Solar Challenge.

"To morderczy wyścig. Trzeba przepłynąć 240 km podzielone na kilka etapów dysponując wyłącznie energią słoneczną. Organizatorzy zapewniają panele, żeby wyrównać szanse uczestników. Pod zadaną moc trzeba zaprojektować jednostkę, która podejmie wyzwanie regatowe. Mamy jednostkę jednoosobową i dwuosobową. W 2006 i 2008 z powodzeniem uczestniczyliśmy w rywalizacji" - opowiadał Duda.
 

PG i "Korab" prezentowali też, na telebimie, dużą łódź pasażerską Solar - eksperymentalny pojazd zasilany energią słoneczną. Jego twórcami są: Wojciech Litwin, Wojciech Leśniewski, Karol Niklas, Dariusz Duda, Arkadiusz Łabuć i Paweł Dymarski.

Ta duża jednostka, stoi w gdańskiej Marinie i wciąż jeszcze podlega testom. Została zbudowana w 2008 roku pod patronatem i za pieniądze Wojewódzkiego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku. Jest pierwszą jednostką zasilaną energią słoneczną wybudowaną i eksploatowaną w Polsce" - podkreślił Duda.

Solar pływa na drogach śródlądowych Gdańska oraz po Zatoce Gdańskiej. W tym roku łódź była prezentowana w Gdyni na targach "Wiatr i woda". Na targach "Technicon Innowacje" zdobyła prestiżowe wyróżnienie - medal Innowacje 2008.

Łódź ma pond 6 metrów długości, jest szeroka na 2,5 metra. Osiąga prędkość 12 km/godzinę, jednak ekonomicznie porusza się przy prędkości 8 km/godzinę. Na pokład zabiera 10 pasażerów, a obsługuje ją 1-2 osobowa załoga. Jej napęd to pędnik azymutalny silnik z magnesami trwałymi ziem rzadkich o mocy 5 kW. Moc paneli fotowoltaicznych wynosi dwunastokrotność 120 W. Przy złych warunkach atmosferycznych czas nieprzerwanej żeglugi łodzią Solar to 12 godzin.

Łódź SOLAR jedno i dwu osobowa
 
  

  

 
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: