CC OPEN DAYS 2024

Jak wykorzystują NX i Teamcenter w Solaris

23.11.2015 Skomentuj pierwszy

Solaris Bus & Coach (Solaris) jest firmą rodzinną założoną i pozostająca pod kontrolą Solange i Krzysztofa Olszewskich. Spółka jest polskim producentem autobusów miejskich, międzymiastowych i autobusów specjalnych, a także trolejbusów i tramwajów. Solaris zajmuje wiodącą pozycję na rynku europejskim. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 r. spółka wyprodukowała już ponad 13 000 autobusów, które poruszają się po drogach 29 krajów.

Po zakończeniu pierwszej umowy na dostawę 72 autobusów dla miejskiego przewoźnika w Poznaniu Solaris szybko stał się liderem polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i rozpoczął sprzedaż swoich produktów na rynkach zagranicznych. Połączenie wizji i doświadczenia właścicieli Spółki z entuzjazmem młodej załogi zaowocowało doskonałą organizacją i warunkami pracy, co zapewniło trwały sukces.

Dzisiaj Solaris to jeden z wiodących europejskich producentów nowoczesnych pojazdów transportu miejskiego. Cztery fabryki spółki zlokalizowane są w Wielkopolsce i zatrudniają ponad 2300 pracowników. W lokalizacjach poza granicami kraju zatrudnionych jest dodatkowo 500 osób.

Jednym z kluczowych celów biznesowych spółki jest opracowanie zaawansowanych technologii, które zapewniają coraz większy poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, przy jednoczesnej minimalizacji negatywnego oddziaływania pojazdów komunikacji miejskiej na środowisko.

Szukanie dróg rozwoju

Historia Solaris jest pełna sukcesów i przedstawia się jako pasmo nieprzerwanego wzrostu sprzedaży. W ubiegłym roku spółka odnotowała znaczący wzrost sprzedaży i utrzymała, po raz dwunasty z rzędu, pozycję lidera polskiego sektora produkcji autobusów. Mający swoją siedzibę w Bolechowie producent notuje również rekordowe wyniki na rynkach zagranicznych. W 2014 roku, spółka sprzedała 1380 autobusów i trolejbusów, przekraczając tym samym swój rekord z roku 2013, w którym dostarczyła 1302 pojazdy. Spośród kontraktów zrealizowanych w 2014 roku, prawie 80 procent produktów (1100 pojazdów) zostało dostarczonych do klientów zagranicznych.

Dowodem tego, że spółka nie spoczęła na laurach, jest podpisany na początku 2015 r. kolejny kontrakt z operatorem taboru miejskiego w Ostrawie na dostawę 105 autobusów.

„Kiedy zacząłem pracować dla Solaris, firma produkowała jeden autobus tygodniowo. Obecnie, każdego dnia nasze fabryki opuszcza do ośmiu gotowych pojazdów”, mówi Tomasz Broniarczyk, zastępca dyrektora produkcji. „To wielka różnica. Tak dynamiczny wzrost wymagał od spółki wprowadzenia dogłębnych zmian w relacjach z dostawcami i zmusił nas do ciągłego poszukiwania sposobów uzyskania większej produktywności na każdym etapie procesu, od projektu do sprzedaży”.

Szybki wzrost zmusił spółkę do wdrożenia systemu informatycznego (IT) do zarządzania logistyką i zaawansowanego narzędzia wspomagającego proces projektowania i konstruowania nowych pojazdów.

„NX pomaga nam projektować lepsze produkty, pozwala nam symulować ich działanie i ułatwia produkcję”. Tomasz Broniarczyk Zastępca dyrektora ds. produkcji Solaris Bus & Coach

Każdy pojazd produkowany przez spółkę składa się z kilku tysięcy (w niektórych przypadkach ponad 12 000) różnych komponentów. Solaris musi zapewnić dostawy wszystkich części w jedno miejsce w odpowiednim czasie, a następnie odpowiednio zarządzać wszystkimi procesami w spółce. W związku z tym, spółka wdrożyła oprogramowanie SAP® do zarządzania logistycznego.

Rozwój firmy i wymagania rynku wywołały również zmiany w procesie projektowania i konstruowania nowych pojazdów. Solaris stale rozszerza swoją ofertę produktową. W 1994r. spółka wprowadziła na polski rynek pierwszy niskopodłogowy autobus, zaś w 2006r. zaprezentowała pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym. Nowe produkty, które zdobyły powszechną renomę na wielu światowych rynkach, są wynikiem rzetelnej pracy inżynierów firmy Solaris.

Efektywne wsparcie ze strony Siemens PLM Software

W 2009r. spółka Solaris zdecydowała się wdrożyć oprogramowanie NX™ do rozwoju produktów oraz oprogramowanie Teamcenter® do zarządzania cyklem życia produktu (PLM) firmy Siemens PLM Software, jako platformę wspierającą proces projektowania 3D.

„Współpracujemy z wieloma biurami projektowymi, które mają swoje własne standardy i rozwiązania”, wyjaśnia Tomasz Graczyk, kierownik PLM w Solaris. „Pracujemy w środowisku, w którym miliony obiektów projektuje się w wielu wersjach. Mamy również do czynienia z relacjami 3D i 2D. Te same dane wykorzystywane są w kontekście różnych projektów i produktów. Systemy NX i Teamcenter umożliwiają nam zarządzanie tymi kluczowymi danymi. Narzędzia te są niezbędne do pracy naszych wybitnych inżynierów i pozwalają im sprostać ich wysokim oczekiwaniom.”

„Rama autobusu miejskiego jest spawaną konstrukcją samonośną, wykonaną ze stali odpornej na korozję”, mówi Łukasz Baranowski, starszy projektant w Solaris. „Panele poszycia są wykonane z tego samego materiału. Do końcowego montażu autobusów wykorzystywana jest szeroka gama elementów, wykonanych z różnych materiałów. Są to stal, aluminium, tworzywa sztuczne i elementy szklane. Dlatego też, podczas pracy nad nowym pojazdem tworzy się, edytuje i analizuje mnóstwo dokumentów. Dzięki rozwiązaniu Teamcenter możemy pracować w tym samym środowisku”.

1 2
KOMENTARZE (0)
Nieznajomy musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
E-mail:
Hasło: